Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Mladá usmiata žena, ktorá vo svojej obývačke pred kamerou rozpráva a propaguje kozmetiku a make-up

Kto v dnešnej dobe nezachytil pojem influencer, zrejme ešte vo vodách online marketingu tak trochu tápe. Poznáte to porekadlo, že topiaci sa aj slamky chytá?

Aby to nebol aj váš prípad, a aby vám influenceri nepriniesli viac škody ako úžitku, pripravili sme pre vás vo Fortuity nedávno článok, ktorý vám influencer marketing priblíži trochu detailnejšie. Teraz si v jeho pokračovaní priblížime detailnejšie tie najefektívnejšie nástroje, ktoré svetom influencerov hýbu.

Fotografia papierových lodičiek na modrom podklade. Červená loď je úplne prvá a všetky ostatné žlté ju nasledujú.

Výhody a nástrahy influencer marketingu

Zorientujte sa v influencer marketingu

Ak ste si už osvojili základné pojmy, isto viete, že toto odvetvie online marketingu sa nezaobíde bez vplyvnej osoby – influencera. Tentokrát však slovíčko VPLYV doslova a do písmena definuje hlavný význam jednej z najpoužívanejších pák dnešných marketérov na celom svete. Influencer je teda v skratke osoba aktívna na sociálnych sieťach, u ktorej sa predpokladá, že má na svojich sledovateľov vplyv.

Nie je influencer ako influencer

Či už si vyberiete na spoluprácu celebritu s miliónom sledovateľov na Facebooku, makro- alebo mikroinfluencera s tisíckami až stotisíckami followerov na Instagrame, vyberajte pozorne. Tak, ako v takmer každom nástroji na propagáciu, kde zohráva ľudský faktor hlavnú úlohu, vychádzajú na povrch v poslednom čase množstvá podvodníkov a nekalých praktík.

Ako ich odhaliť?

Pozrite sa spolu s nami na prehľad najúspešnejších trendov v oblasti influencer marketingu. Aj vďaka nim viete ľahko zhodnotiť, či influencer, ktorého sa chystáte osloviť s ponukou o spoluprácu, ovláda tie najúčinnejšie páky.

Ako vybrať vhodného influencera?

Správna otázka na úvod…

Pre väčšinu značiek a firiem strednej a menšej veľkosti platí, že najvýhodnejšia spolupráca sa osvedčila práve s influencermi, ktorých zaraďujeme do skupiny mikro- či dokonca nanoinfluencerov. Práve oni totiž dokážu pretaviť investíciu, ktorú ste do influencer marketingu ochotní vložiť, na reálny výsledok. Napríklad v podobe objednávky vášho produktu alebo služby. A to je predsa cieľ, ktorý chcete dosiahnuť.

Vďaka úzkemu okruhu sledovateľov účinne budujú svoju dôveryhodnosť a teda aj dôveryhodnosť produktov, ktoré propagujú. Konkurencia v obore však narastá a influenceri na nás striehnu na každom rohu.

Čo by teda správny influencer mal mať v dnešnej dobe „zmáknuté“?

Internetová influencerka, ktorá si na ulici fotografuje nejakú pamiatku, ktorú sa chystá zdieľať na Instagrame

Nástroje influencerov, ktoré skutočne fungujú

1. Výsledky a metriky, ktoré majú zmysel

Sledovanie počtu likeov a číslo hovoriace o množstve followerov nimi skutočne nie sú. Hoci tieto údaje pôsobia lákavo, skôr, než sa nimi dáte opantať, položte si jednoduchú otázku.

Koho chcem osloviť?

Práve medzi odpoveďou na ňu a charakterom publika daného influencera hľadajte zhodu. Našli ste ju? Ste na dobrej ceste. Len tak totiž existuje reálna šanca, že váš produkt alebo služba oslovia tých, pre ktorých sú určené.

Nezabudnite si však všímať aj to, akým štýlom influencer komunikuje. Je vám jeho pôsobenie sympatické? Chcete prepožičať svojmu biznisu práve jeho tvár? Ako dokáže pracovať so svojím publikom? Vie aj očividný reklamný príspevok pretaviť vtipným alebo zaujímavým spôsobom na čosi, čo je jeho fanúšikom sympatické?

2. Dlhodobá spolupráca nad zlato

Časy, kedy bola na mieste otázka, koľko stojí jeden príspevok s produktom alebo službou, ktorú chcete propagovať, sú dávno preč.

Ak vám v mailovej schránke práve pristála neodolateľná ponuka na spoluprácu s influencerom, ktorý vám takýto cenník bez ostychu ponúkne dokonca bez predošlej komunikácie, vedzte, že zrejme nebude ten, ktorého hľadáte. Správne hádate, ak vám napadlo, že podobný mail odoslal desiatkam, ak nie stovkám firiem.

Profesionálni influenceri dnes vedia, že hodnotné výsledky prináša namiesto cenníka „pay per post“ práve dlhodobá spolupráca alebo komplexné kampane. Influencer sa tak dokáže detailne zoznámiť s produktom, postupne odhaliť jeho výhody a teda hlavný prínos, ktorý môže sledovateľ jeho kúpou dosiahnuť.

Úprimne, detailne, autenticky a najmä dôveryhodne.

3. Najnovšie trendy sociálnych sietí v malíčku

Ľudia na sociálnych sieťach milujú novinky, aplikácie a vylepšenia. Ak ich používa aj influencer, rýchlejšie sa stotožnia s obsahom, ktorý práve postuje. Okrem toho práve najnovšie trendy vždy sociálna sieť podporuje zvýšeným organickým dosahom. A práve ten je na nezaplatenie.

Eso v rukáve majú teda práve tí influenceri, ktorí namiesto klasických príspevkov s označeným hashtagom (to je tá mriežka pred krkolomným zhlukom niekoľkých slov za sebou) ovládajú live stream, podcasty, Facebook video, instastories či dokonca IGTV ľavou zadnou.

Mladá usmiata žena, ktorá vo svojej obývačke pred kamerou rozpráva a propaguje kozmetiku a make-up

4. Pôsobenie na sociálnej sieti zodpovedajúcej cieľovej skupine

Na prvý pohľad možno krkolomné, avšak v skutočnosti tak jednoduché. Aj sociálne siete sa časom vyvýjajú, a dokonca segmentujú. Facebook masívne opúšťajú mladí ľudia, ktorí netúžia po imaginárnom priateľstve so svojimi rodičmi, alebo dokonca starými rodičmi. Tí, naopak, s neskrývaným nadšením objavujú svet modrého giganta. Bezhlavo označujú osoby na fotkách, komentujú a uverejňujú svoje odkazy priamo na timeline, namiesto toho, aby poslali súkromnú správu.

Hoci sa Facebook snaží zvyšovať súkromie svojich používateľov, odliv mladej generácie je zjavný. Vďaka trendy vizuálu a jednoduchosti ju nájdete len nedaľeko – na Instagrame.

Ak teda náhodou práve stojíte pred výberom influencera, nezabudnite zohľadniť aj jeho hlavné pôsobisko. Chcete osloviť teenegerov a mladých? Potom by mal byť aktívny najmä na Instagrame. Je vaša cieľová skupina skôr stredného veku? Hľadajte influencerov s pevnou základňou na Facebooku.

5. Hra podľa pravidiel

Áno, pravidlá existujú aj tu. Dnes totiž len ťažko rozoznať natívny obsah od platenej reklamy, za ktorou sa ukrýva spolupráca značky a influencera. Preto vznikla inciatíva, ktorá má v niektorých štátoch oporu už aj v legislatíve. Každý príspevok, ktorý je finančne alebo inak ohodnotený musí byť aj jasne označený. Zachytili ste aj vy v poslednej dobe napríklad #spolupraca?

Hoci sa mnohí influenceri obávali zníženého dosahu, opak je pravdou. Fanúšikovia naopak oceňujú úprimnosť, čestný a transparentný obsah. Aj tieto pravidlá a ich dodržiavanie napomáhajú k budovaniu dôvery v osoby, ktoré majú reálny vplyv na cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť.

Influencer marketing prežíva v posledných mesiacoch na Slovensku skutočný boom. Veríme, že vďaka prehľadu aktuálnych trendov, ktorými sa tí najlepší influenceri riadia, nájdete ľahko pre svoj online biznis toho pravého aj vy.

Ak si však na to netrúfate alebo by ste radi kompletný marketing sociálnych sietí zverili do rúk, ktoré sa oň postarajú do posledného detailu, neváhajte nás kontaktovať.


Osloviť Fortuity