Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Vizualizácia bieleho robota ako súčasnej umelej inteligencie

Videli ste niekedy film Ja, robot, v ktorom stvárnil hlavnú úlohu Will Smith? Spoločníka mu robil robot menom Sonny. Bol inteligentnejší a omnoho vyspelejší, než všetci ostatní roboti okolo neho a ako film napredoval k veľkému finále, stal sa z neho hrdina. Poviete si, veď je to len film. Realita je však taká, že čoraz vyspelejšie technológie súčasnosti potvrdzujú opak.

Jedným z dôkazov, že umelá inteligencia existuje aspoň v (zatiaľ) obmedzenej forme, je nespočetné množstvo robotov vyvíjaných po celom svete alebo nehmotné entity v podobe Chatbotov. Ako príklad môžeme spomenúť Siri alebo Alexu, ktoré s vami veľmi rady kedykoľvek hodia reč a poradia, ak treba. Máte svojho online Chatbota už aj vy?

Pomocník online marketingu menom Chatbot

Medzi filmovými a skutočnými robotmi je predsa len rozdiel. Tí z nášho sveta nedokážu rozmýšľať sami za seba, ani pociťovať emócie. Urobia vždy len to, čo im prikážete. Ich reakcie odrážajú rozsah schopností, s ktorými boli naprogramovaní.

Online roboti, Chatboti, predstavujú software nápomocný najmä pri zákazníckom servise. Sú síce efektívni, ale nedokážu robiť zázraky a uvariť z vody troj-chodové menu. Ich používanie dokáže nadchnúť hádam akéhokoľvek obchodníka, avšak nie každý dokáže využiť ich potenciál a prispôsobiť nastavenia tak, aby to nebol epický fail.

Čoho sa pri Chatbot marketingu vyvarovať?

Ako sa vyhnúť zvyčajným chybám s Chatbotom

1. Chýba vám marketingová stratégia

Vopred si určite, na čo má Chatbot slúžiť. Je zbytočné, aby na ľudí vyskakoval niekde, kde nie je vôbec potrebný alebo by používateľov iba vyrušoval. Niektoré stránky sú starostlivo navrhnuté tak, aby svojim zákazníkom ponúkli dostatok informácií a call-to-action prvkov, ktoré ich nasmerujú presne tam, kam treba. Ak na nich ešte vybafne aj bot, akurát ich rozptýli.

Ruka robota a ruka človeka sa o seba opierajú v priateľskom geste

Najlepším možným riešením je umiestniť robota tam, kde používateľom prinesie najviac úžitku – napríklad na stránku často kladených otázok a odpovedí alebo na sociálnych sieťach, kde je takáto online komunikácia celkom bežná.

2. Majte na pamäti, že Chatbot nie je reálna osoba

Vy to viete, pretože ste ho vytvárali alebo ste ho prenechali na starosť niektorému z tímu svojich šikovných programátorov. Dokonca v súčastnosti nebývajú ani ojedinelým javom a pokiaľ sú nastavení správne, ľudia nemajú problém komunikovať s nimi.

Podstatné však je, aby o tom, že sa rozprávajú s robotom, ľudia vedeli. Niet horšej frustrácie ako to, keď zopár minút komunikujete s človekom, z ktorého sa napokon vykľuje naprogramovaný software, ktorý vám navyše ani nedokáže plnohodnotne odpovedať na otázky.

Aké je riešenie?

Začnite konverzáciu s pozdravom a ozrejmením, že sa práve chystáte komunikovať s umelou a na mieru naprogramovanou inteligenciou. Vymyslite svojmu Chatbotovi meno a nejaké milé a stručné predstavenie, ktoré používateľa posmelí k iniciácii rozhovoru. Vysvetlite, čo všetko váš robot dokáže a nakoľko obmedzené sú jeho schopnosti. Predídete tak sklamaniu zo strany zákazníka a môžete ho, práve naopak, trošku pobaviť.

3. Spustením Chatbota sa vaša práca nekončí

Vdýchli ste život schopnému softwaru a myslíte si, že týmto vaše povinnosti končia? Omyl. Ste na začiatku dlhej cesty, ktorá bude ešte potrebovať dodatočné úpravy, vyrovnanie terénu, pravidelné zastrihávanie okrasných kríkov a údržbu chodníka.

Testujte, testujte a ešte raz testujte.

Pravdepodobne všetko nepôjde hladko hneď od začiatku, ale to je úplne v poriadku. Venujte dostatok pozornosti analýzam a testovaniu toho, čo ste vytvorili. Len takto dokážete opraviť prípadné chybičky krásy a vyhnúť sa tomu, aby ste stvorili online monštrum doktora Frankensteina. Na základe výsledkov svojho Chatbota z času na čas optimalizujte, nech je s ním lepšia reč a poskytne zákazníkom viac pomoci a zábavy.

Berte svojho online robota ako kontinuálny projekt, nie jednorazovú úlohu.

Komunikácia chatbota s človekom skrz sociálne siete

4. Nerobte všetko úplne sami

Čo si sami nespravíte, to nemáte. Toto tvrdenie je síce pekné, ale nie ste Superman, aby ste ovládali úplne všetko. Vytvorenie a správne nastavenie Chatbota si nevyžaduje len prácu programátorov, ale aj takých copywriterov a grafikov, ktorí z celého konceptu vykúzlia kvalitný produkt. Nie všetci z nás sú totiž vývojármi, spisovateľmi, dizajnérmi, marketérmi a predajcami v jednej osobe.

Prenechajte tento task profesionálom a zúčastnite sa na tvorbe ako prípadný koordinátor a tester.

Potrebujem pomôcť s chatbotom

5. Pýtajte sa priamo a “polopate“

V ideálnom svete by Chatbot konverzoval ako znalec na všetko a ešte by dokázal s virtuálnym prstom v nose aj vtipkovať. Takéto záležitosti sú však stále predmetom sci-fi filmov a seriálov. My sa musíme uspokojiť s tým, že tieto roboty dokážu odpovedať aspoň na základné otázky a ani to niekedy nie je úplne isté.

Väčšina problémov a dier v komunikácii nastane vtedy, keď sa ľudia snažia s robotom zhovárať ako s človekom a používajú príliš kvetnaté výrazy a pridlhé vety. Chatbot je primárne určený na pomoc pri probléme a poskytnutie rýchlych riešení, ak práve nie ste pri obrazovke počítača vy alebo niektorý z vašich kolegov.

Postarajte sa o to, aby Chatbot pokladal otázky tak, aby dostal priamočiaru odpoveď. Keď sa totiž dostane do mŕtveho bodu, ukončí reťaz správ sklamaným: „Prepáčte, ale nerozumiem vám.“ Takto sa to stane zopárkrát za sebou a nespokojný zákazník to radšej vzdá.

TIP: Dajte používateľom pri komunikácii trebárs na výber z niekoľkých možností a veďte ich prostredníctvom robota k jadru problému, na ktorý následne poskytnete riešenie.

6. Váš bot zaniká v dave ostatných botov

Všimli ste si už niekedy, že Chatboti niektorých firiem majú svoje meno a charakter? Vďaka nemu ich zákazníci dokážu ľahšie rozoznať. Vymyslite nejaké aj tomu svojmu, pridajte k nemu originálnu ikonku a kreatívny popis, ktorý zaujme. Používatelia si vás jednoduchšie zapamätajú a ľahšie vyhľadajú.

7. Nebuďte príliš dotieraví

Je otravné, keď do vás neustále dobiedza nejaký obrázok plechovej opachy, ktorá sa chce rozprávať. Dajte svojim zákazníkom dostatočný priestor, aby sa mohli poriadne nadýchnuť a porozhliadnuť sa. Vám sa síce nemusí zdať, že Chatbot posiela až príliš veľa správ, ale niekomu z toho môžu v hlave praskať cievky.

Nechajte iniciatívu na ľuďoch a vyhnete sa tak nahlasovaniu, ktoré napríklad taký Facebook po niekoľkých opakovaniach vyhodnotí ako zablokovania súce. Ak svojho robota pomenujete a dáte mu unikátnu identitu, ľudia si ho nájdu sami. Zároveň sa postarajte i o to, aby bol uspôsobený persónam pre ktoré je určený.

Farebný plechový robot s množstvom gombíkov a funkcií

Chatboti majú potenciál, treba ho len využiť

Nikto svoj čas online netrávi nonstop, preto je takýto robot minimálne prínosom na to, aby vás v dobe vašej neprítomnosti čiastočne zastúpil. Boti nemusia byť len nudnou súčasťou webu alebo sociálnej siete. Je čisto vo vašej réžii, aby ste im vytvorili charakter, ktorý zaujme, poteší a pobaví – samozrejme, okrem toho, že splní svoju základnú prioritu, ktorou je pomôcť.

Dúfame, že sme vám v tomto prípade pomohli aj my a oprášili niekoľko problémov, s ktorými sa pri realizácii Chatbota môžete potýkať. V prípade, že by ste potrebovali pomôcť alebo vystavať svojho vlastného online robota celkom od základov, oslovte našu agentúru. Veľmi radi sa tejto úlohy zhostíme.

Aj ja chcem šikovného chatbota