Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Podnikateľka vo svojej kancelárii ťuká do klávesnice laptopu

Tvorba kvalitného obsahu na blog vyžaduje v prvom rade kreativitu a čas, či už si jeho obsah zabezpečujete sami alebo túto hrdinskú, a miestami nevďačnú, úlohu prenechávate radšej agentúre. Veď ani Rím nepostavili za jediný deň. Narýchlo zbúchaný text veľa ľudí neohúri a môžete rátať s tým, že ďalší článok zapadne prachom skôr, než babkina povala po jarnom upratovaní. Prirodzeným procesom blogovania je písanie, prepisovanie, mazanie, prípadne rezolútne delete tlačidlo. A môže sa začať veselo odznova.

Aj vám sa už zrejme niekedy stalo, že ste dostali pisateľské okno, či sa rozhodli časť svojho diela radšej premazať. Nech zdvihne ruku ten, komu nie. Netreba zúfať, niekedy sa slová valia ako črevná viróza a občas treba trochu zatlačiť alebo dať kreativite čas dozrieť. Tak či onak, práve zaujímavo napísaný článok čitateľa vtiahne priamo do deja aktuálnej problematiky a povolí svoje pevné zovretie až pri posledných riadkoch.

Blogerka, ktorá na laptope píše najnovší článok na blog

Ako však čitateľov k článku prilákať?

V prípade, že bol vašou odpoveďou: „Zaujímavý a trefný nadpis“, máte od nás malé bezvýznamné plus a čokoládovú sušienku ako bonus.

Máte iba pár sekúnd na úspech

K obsahu záujmu sa ľudia dokážu prepracovať rôzne. Prostredníctvom Google vyhľadávania, newsletterov, priamo z webu alebo nájsť odkaz na niektorej zo sociálnych sietí. Možností je neúrekom. V posledných rokoch bývajú užívatelia tvory vcelku lenivé a nechce sa im čítať, nieto ešte skúmať malé písmenká v popise. Stránku len zbežne preletia očami a to je presne ten časový úsek ktorý rozhodne, či sa vaše úsilie vyplatilo. Sú len dve možnosti. Buď znudene prescrollujú ďalej alebo kurzorom myši prejdú na odkaz a ozve sa víťazoslávne kliknutie. Chytľavý nadpis alebo zaujímavý obrázok – to sú presne tie podnety, ktoré užívateľov zaujmú ako prvé.

Na čo myslieť pri písaní blogových titulkov

Vaším cieľom je stručne a jasne čitateľom priblížiť obsah článku, ktorý sa chystajú čítať. Použite slovné spojenia a výrazy, ktoré ľudia vyhľadávajú a ktoré vystihujú gro textu. V hľadaní vhodných fráz vám pomôže napríklad plánovač kľúčových slov v Google Ads. Vďaka nemu sa dozviete to, aké slovíčka sú vo vyhľadávačoch najfrekventovanejšie a ktoré nevyhľadáva takmer nikto alebo len veľmi malé percento ľudí.

TIP: Pamätajte na to, že nie vždy sú najpoužívanejšie výrazy tým najlepším možným riešením. Síce ich vyhľadáva veľa užívateľov, ale tiež sú hojne využívané, a teda sa s nimi dokážete medzi toľkými prispievateľmi stratiť.

Hovorí vám niečo výraz clickbait? Ide o pejoratívny výraz pre zavádzanie čitateľov/sledovateľov, väčšinou prostredníctvom klamlivých nadpisov k článkom a videám. Takýto headline zvykne hlásať čosi šokujúce, nečakané a má k zdroju prilákať čo možno najviac zvedavých ovečiek a prihriať si tak polievku zvýšenou návštevnosťou. Tie napokon sklamane zistia, že obsah článku alebo videa nemá s jeho titulkom takmer nič spoločné, ak vôbec. Neodporúčame praktizovať, ak sa netúžite zaradiť k bulvárnym webovým portálom s nulovou výpovednou hodnotou.

Pozrime sa spoločne na to, aké atribúty by mal váš titulok spĺňať, aby ste postupne zvyšovali čítanosť a návštevnosť svojho webu.

1. Akurátna dĺžka nadpisu

Aj menej je niekedy viac. Strýko Google si to myslí tiež a z toho dôvodu poskytuje priestor maximálnemu rozsahu tridsiatich znakov pre každý z troch nadpisov, ktoré sú vizuálne oddelené zvislou čiarou. Myslite tiež na to, že ich zobrazenie sa môže rôzniť v závislosti od použitého zariadenia. Inak nadpis vynikne na stolnom počítači a inak sa zobrazí cez mobil alebo tablet. Máte teda len obmedzený počet znakov na to, aby ste vystihli obsah článku a nadpis zároveň vyznel zaujímavo.

TIP: Stavte na titulky k článkom, ktoré sú vtipné alebo nezvyčajné. Hrajte sa so slovami, slovnými hračkami a výrazmi ktoré nie sú až také bežné, ale stále vystihujú podstatu ponúkaného obsahu.

Žiarovky na tmavej tabuli nakreslené bielou a žltou kriedou

2. Odomknite si kľúčovými výrazmi

Ako sme spomínali vyššie v článku, je užitočné spraviť si prieskum vyhľadávaných výrazov, ktoré by ste pri písaní mohli využiť. Vyberte ich viac a napíšte si ich trebárs na papier. Pohrajte sa so slovosledom, skloňovaním a obmenou fráz. Vytvorte si zoznam niekoľkých rôznych titulkov a zapojte fantáziu. Ktorý z nich by primäl kliknúť na odkaz práve vás?

TIP: Zistite viac o on-page SEO a spôsoboch, ako optimalizovať titulky svojich článkov.

3. Nesľubujte hory doly

Ľudia predsa milujú nenaplnené očakávania, no nie? Čakáte, že sa dozviete niečo podnetné a zaujímavé, ale namiesto toho vám niekto naservíruje nezmyselnú masu náhodne generovaných výrazov.

Ak raz niečo v titulku sľubujete, splňte to. Poskytnite očakávané odpovede na položené otázky a pridajte zopár tipov, ako to robiť lepšie.

4. Podoba čisto náhodná

Internet je po toľkých rokoch zahltený takým množstvom obsahu, že niekedy je neľahkou úlohou vytvoriť niečo jedinečné, čo už pred vami nenapadlo niekomu inému. Podobne je to aj s titulkami k blogovým článkom. Existujú tisícky nadpisov, ktoré odkazujú na rovnakú tému či problematiku. Uistite sa o tom, že ten váš je originálny a nikto ho pred vami nepoužil – alebo aspoň nie v doslovnom znení. V ideálnom prípade si tých nadpisov vymyslite hneď niekoľko a z nich si vyberte svojho šampióna.

TIP: U nás vo Fortuity si pri písaní článku vymyslíme minimálne trinásť rôznych nadpisov. Nielenže tým parádne precvičíme a potrápime mozog, ale poskytne nám to tiež perfektnú príležitosť uistiť sa, že si vyberieme správne. A navyše, pri takomto brainstormingu nám napadnú ďalšie možné témy, hodné budúceho spracovania.

5. Dajte im čísla, ľudia milujú čísla

Na články s číslom v nadpise ľudia klikajú až dvakrát častejšie. Čím sú číslice tak atraktívne, že sa rozhodnete kliknúť aj na článok, ktorý by vás za iných okolností svojou témou až tak nezaujal? Už vopred máte garanciu, že niečo dostanete. 10 zaručených rád pre spokojný partnerský život arktických tučniakov, 25 jednoduchých receptov pre lenivé gazdinky alebo 7 šokujúcich dôvodov, prečo sa vám ráno nechce vstať z postele. Číslom v človeku vyvoláte pocit, že bude po prečítaní textu bohatší o konkrétny počet nových informácií, ktoré potom môže zdieľať s ostatnými.

Číslom v titulku tiež vyvoláte pocit, že čitateľ sa k zdroju ponúknutých informácií prepracuje rýchlo a nebude musieť zdĺhavo pátrať v texte. Body text vizuálne a chronologicky rozdelia na viacero sekcií. O to lepšie, ak sú k nim priradené ešte aj podnadpisy. Každý si tak nájde presne to, čo potrebuje.

Podnikateľka vo svojej kancelárii ťuká do klávesnice laptopu

6. Doprajte si čas

To, že je headline úplne prvá vec, ktorú čitateľ vidí, ešte neznamená, že ho musíte nevyhnutne vymyslieť ešte pred začatím písania textu. Môžete si tento počin nechať úplne nakoniec alebo tvoriť počas ťukania do klávesnice. Nikdy totiž neviete, či vám niečo vhodnejšie nenapadne neskôr, keď na to nebudete tak úporne myslieť. Alebo, ako sme spomínali v bode č. 5, spravte si celý zoznam a zapisujte si nápady hneď, ako vám zídu na um. Po dokončení článku tak budete mať z čoho vyberať alebo vám vymyslené nadpisy poskytnú ešte ďalší priestor pre vymýšľanie.

TIP: Lezú z vás písmenká ako z chlpatej deky? Dajte si malú prestávku vždy, keď sa neviete pohnúť. Uvarte si kávu, poprechádzajte sa alebo prehoďte zopár viet s kolegom vedľa vás. Váš mozog si oddýchne a bude pripravený na pokračovanie v práci.

7. Príslovky ako magnet

Kopa ľudí hľadá konkrétne tipy alebo návody v prípade, že potrebujú akútnu pomoc pri niečom, s čím si nevedia rady. Chcete si na večeru uvariť niečo chutné, rýchle a lacné, ale neviete čo presne by to malo byť? Ako si pripraviť chutné a jednoduché jedlo za pár eur? Jasne vidno, že svojim čitateľom ponúkate konkrétne riešenie a odpoveď na doposiaľ nezodpovedané otázky. Kde nájdete najkrajšie šaty na svadbu? Stručný a výstižný titulok sľubujúci presné informácie.

Krátke zhrnutie na záver

Či už pre vás tvorba titulkov predstavuje beh na dlhú trať alebo prechádzku ružovým sadom, doprajte si pri ich tvorení dostatok času a prispôsobte si tento kreatívny proces podľa svojich potrieb. Dúfame, že vám k úspešnému zdolaniu textového ľadovca pomôže aj náš článok a ak náhodou nie, pokojne sa na nás obráťte a my vo Fortuity vám s pisateľským blokom veľmi radi pomôžeme.

Potrebujem pomôcť s textami