Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Dve závistlivé ženy sa bijú a ťahajú za vlasy v dôsledku fomo efektu

Stihli ste už objednať všetky narodeninové darčeky? Podarilo sa vám zohnať lístky na ten skoro vypredaný koncert vo Vyšných Ružbachoch? Nezabudli ste z akciového tovaru nakúpiť radšej aj do zásoby, pre prípad, že by bol zajtra sviatok?

Toto všetko sú životne dôležité otázky pre každého, kto aspoň trochu trpí FOMO syndrómom. Fear of missing out už stihol potrápiť nejedného človeka a je celkom možné, že aj vás. Je vyjadrením akéhosi stiesneného pocitu kdesi v hlave alebo hrudi, keď máme dojem, že nám niečo uniká. A mladosť to veru nebude.

Bohato stačí, že sa pre chorobu alebo túžbu radšej si večer oddýchnuť pri knihe, nezúčastníte záťahu so svojimi kamarátmi. Na druhý deň potom smutne sledujete všetky úžasné momentky, ktoré od nich pribúdajú na Facebooku a ľutujete, že ste nešli. Dokonca smerom k displeju vyslovíte osobný záväzok, že nabudúce sa už určite pridáte.

Na podobnom princípe funguje aj FOMO marketing. Stavia na predpoklade, že ľudia neradi prichádzajú o príležitosť niečo získať. Napríklad akciové produkty alebo posledné kusy tovaru z výpredaja. Záujem a túžba angažovať sa, byť čohosi súčasťou, patrí medzi prirodzené prejavy ľudskej povahy.

Prečo to teda nevyužiť? My vám prezradíme zopár fínt, ako na to.

Na čiernom povrchu kriedou napísaný nápis black friday

FOMO ako súčasť marketingovej stratégie

Pointou celej taktiky je vyvolať vo vašich zákazníkoch okamžitú túžbu po nákupe. Preto je potrebné, aby bolo reklamné posolstvo vykreslené správnym spôsobom. Takým, ktorý vašich zákazníkov motivuje k impulzívnym rozhodnutiam. Radšej nakúpiť teraz, kým ponuka trvá, než to neskôr ľutovať. Možno už teraz po nejakej veci podvedome túžia, no doposiaľ sa nerozhodli rozhýbať. Pricválajte vy aj so svojou reklamou a zmeňte to.

Aby však nebolo všetko iba ideálne a krásne, FOMO stratégia má aj svoje nevýhody. Jej vplyv v ľuďoch dokáže vyvolať neželané negatívne emócie. Napríklad žiarlivosť, závisť alebo pocity smútku a sklamania. Napríklad, keď jedna zo zákazníčok nevyužije parádnu akciu na vysnívané topánky, ktoré si z nejakého pragmatického dôvodu nemôže zadovážiť a neskôr sa nimi pochváli na sociálnej sieti jej najlepšia kamarátka, ktorej ich všetci chvália a píšu, ako úchvatne v nich vyzerá.

Je preto dôležité, aby ste so stratégiou narábali zodpovedne a využívali ju s rozumom. Nesnažte sa svojich zákazníkov vodiť za nos, už nie sú takí naivní ako kedysi. Dokážu vycítiť, keď sa ich niekto pokúša manipulovať a mnohí z nich sú na reklamy doslova alergickí.

Ako tento ostrov pokladov využiť vo svoj prospech bez toho, aby ste omylom skočili na mínu a roztrhali si šancu na úspech? Tu je zopár našich dobre mienených rád.

Dajte klientom najavo, že je o váš tovar záujem

Tento tovar si práve prezerá 205 ďalších ľudí.

Nezabudnite svojim zákazníkom pripomenúť, že nie sú jediní. Dajte im jemne najavo, že u vás pravidelne nakupuje množstvo ďalších ľudí. Vyvoláte v nich pocit, že ak chcú využiť vaše služby alebo si zaobstarať vyhliadnutý tovar, mali by tak urobiť skôr, než im ho vyfúkne niekto šikovnejší.

Stránka booking.com má tento problém veľmi dobre vyriešený. Pri prehliadaní konkrétneho ubytovacieho zariadenia vidíte pri ponuke informáciu o tom, koľko ďalších potencionálnych kupcov si hotel alebo penzión práve prezerá. Prípadne, koľko z nich si za poslednú hodinu rezervovalo izbu. Ak má zákazník reálny záujem, no ešte stále trošku váha, motivuje ho to. Bude to pre neho impulz zaobstarať si ubytovanie skôr, než bude daný hotel vybookovaný.

Screen zo stránky booking o obsadenosti hotela a toho, že si izby práve prezerá množstvo ďalších ľudí

Ponuka vašich produktov a služieb nepotrvá večne

Naša Black Friday akcia trvá len do konca novembra.

Aj vy ste niekedy triumfálne vystrelili do vzduchu päsť, keď sa vám podarilo zastaviť mikrovlnku asi sekundu pred tým, ako stihla zapípať? Odpočítavanie zastalo a vy ste mali dojem, akoby ste zneškodnili bombu a zachránili New York. Podobne euforický pocit zažívajú nakupujúci vo chvíli, keď stihnú využiť akciu na tovar alebo služby, ktorá má obmedzenú platnosť.

Informujte o akcii na tovar alebo službu, ktorá je časovo obmedzená alebo ak máte na sklade len obmedzený počet kusov tovaru. Takúto atraktívnu ponuku si vaši zákazníci predsa nemôžu nechať ujsť.

Stojte si však za slovom. Ak má koniec vašej jedinečnej ponuky trvať iba do piatku, nech to tak skutočne je. Žiadne predlžovanie, ani zmeny dátumov. Pôsobí to neprofesionálne a klienti by si na také správanie mohli časom zvyknúť. Takto by bola celá stratégia bezpredmetná.

Nechajte testimoniály pracovať vo svoj prospech

Referencie od skutočných zákazníkov boli, sú a vždy budú najautentickejšou formou propagácie. Ľudia im veria omnoho viac, než planým textom na webe, ktoré sú plné superlatívov. Na tomto princípe fungujú testimoniály, teda recenzie. Sú to odporúčania od známych ale aj neznámych ľudí, ktorí už produkt či službu vyskúšali a rozhodli sa so svetom podeliť o svoje dojmy. Využite ich tiež.

Zverejnite na sociálnych sieťach príspevky od spokojných zákazníkov spolu s fotografiami alebo fotky rovno pridajte na svoj e-shop. Potenciálni zákazníci tak pri prezeraní ponuky alebo priamo počas nákupného procesu uvidia, že sú ostatní klienti s vašimi produktmi spokojní, čo stimuluje ich motiváciu nákup dokončiť.

Ponúkajte produktové balíčky

K vybranému tovaru by sa vám tiež mohlo hodiť…

Ponuku doplnkových produktov využíva mnoho predajcov. Čo je jej princípom? Poskytnúť zákazníkovi pri nákupe možnosť ďalšieho výberu. Skôr ako celý proces ukončí a zaplatí, ukážte mu ďalšie vychytávky, ktoré by sa mu mohli páčiť alebo sa hodili k už vybranému tovaru. Nezabudnite pripojiť informáciu, že ich okamžité priobjednanie bude mať so zľavou.

Takto to robí napríklad kozmetická firma Oriflame. Len čo na e-shope vhodíte produkty do košíka a chcete zaplatiť, ponúkne vám stránka ďalšie produkty, ktoré si môžete k aktuálnemu nákupu vybrať so zvýhodnenými cenami.

Zmeškali ste skvelú príležitosť

Zmeškali ste! Tento produkt je veľmi obľúbený a momentálne máme vypredané – pre viac informácií kliknite nižšie.

Ďalšia z možností, ako v ľuďoch vyvolať FOMO efekt, je informovať ich o všetkom, čo zmeškali. Či už si nestihli včas zabookovať obľúbený hotel alebo využiť rodinnú zľavu počas sviatkov. Možností je veľa. Strata dobrej príležitosti ich naštartuje k tomu, aby sa nabudúce rozhodovali rýchlejšie a nenechali si utiecť ďalšie výhodné ponuky.

Značky v obchode o veľkých výpredajoch a zľavách

Kto prv príde, ten prv melie

Prvých 100 zákazníkov dostane 50 % zľavu na vybrané produkty a darček k tomu.

A vedzte, že prvé lastovičky sa zvyknú nazbierať skutočne rýchlo. Platí to nielen pri predaji tovaru, ale aj pri organizácii eventov a spoločenských akcií. Koho by nepotešil welcome drink, pozornosť v podobe darčeka alebo vstup zdarma? Buďte kreatívni a vymyslite pre svojich zákazníkov jedinečnú ponuku, ktorú nebudú chcieť nechať len tak.

Vyšperkujte svoju reklamu

Ak chcete potenciálnych zákazníkov presvedčiť ku kúpe, musíte ich v prvom rade zaujať. Ako? Pútavou reklamou s výstižným posolstvom, ktoré ich posadí až na samý okraj stoličiek.

Pri FOMO marketingu treba okrem toho nájsť aj správny pomer napätia a zdravého úsudku. Ako by mali také slogany trebárs vyzerať?

  • Nepremeškajte našu víkendovú ponuku.
  • Toto je vaša posledná šanca na zakúpenie…
  • Máme ešte 10 voľných miest na…
  • Ešte 3 dni máte u nás dopravu zadarmo.

TIP: Pri vymýšľaní vhodných sloganov by vám mohol pomôcť náš článok o tom, ako písať chytľavé titulky.

Zopár myšlienok na záver

FOMO fenomén nie je ničím novým, a teda vám neprezrádzame nič šokujúce ani svetoborné. Strach z omeškania alebo toho, že nebudeme niečoho súčasťou tu s nami prebýva už od nepamäti. Je len znásobený sociálnymi médiami, vďaka ktorým vieme o všetkých všetko. Občas aj to, čo vedieť nepotrebujeme.

Je už len na vás, ako stratégiu využijete vo svoj prospech a ako sa rozhodnete predať. Hoci je Fear of Missing Out u mnohých ľudí zdrojom obáv, môže predstavovať silný marketingový nástroj. Dúfame, že vám zopár našich rád pomohlo k tomu, aby ste túto metódu vyskúšali alebo vylepšili už nastavenú stratégiu. Ak máte pocit, že sme na nejaký podstatný bod zabudli a napadla vám ďalšia možnosť súvisiaca s FOMO, pokojne nám napíšte na Facebooku.

Ľudia utekajú do obchodov kvôli výpredajom s plnými taškami
Potrebujem pomôcť s FOMO