Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Veľký modrý nápis SEO na tmavom pozadí obrazovky počítača.

Máte webstránku, e-shop alebo blog? V tom prípade ste sa určite niekedy zamysleli nad spôsobom, ako by ste mohli na svoje stránky dostať viac užívateľov. Pravdaže, online marketing pozná jeden z najsilnejších nástrojov – platenú reklamu. Vedeli ste však, že okrem PPC kampaní, bannerovej reklamy či remarketingu existuje i spôsob, ako svoje stránky zviditeľniť i bez platenej propagácie?

Nazýva sa Search Engine Optimization (SEO) – optimalizácia pre vyhľadávače a o jej význame sme sa krátko zmienili aj v článku o marketingových chybách, ktorých sa často menšie spoločnosti dopúšťajú. Poďme sa však téme venovať o niečo detailnejšie. Prečítajte si, čo je on-page SEO a aké zázraky dokáže s vaším webom vyčarovať, ak je optimalizovaný správne.

Pracovné stretnutie v exteriéri s notebookom na drevenom piknikovom stole.

On-page SEO – čo to znamená?

Základné delenie optimalizácie webu

Optimalizácia pre vyhľadávače je súborom opatrení a aktivít, vďaka ktorým vyhľadávače vyhodnotia webstránku s pozitívnym výsledkom a posunú ju vo výsledkoch vyhľadávania smerom nahor. SEO sa v základe delí na dve základné oblasti. On-page SEO a off-page SEO. A to presne podľa toho, či sú optimalizované faktory priamo na stránke, alebo mimo nej (budovanie spätných odkazov, sociálne siete, PR články, video kanály a podobne).

Ako funguje on-page SEO

Ak chcete so svojimi webstránkami osloviť najmä užívateľov na Slovensku, platí, že optimalizácia pre vyhľadávače v podstate znamená, že web optimalizujete pre vyhľadávač Google.

V iných krajinách do hry vstupujú napríklad Yahoo!, Bing alebo český Seznam.

Veľký modrý nápis SEO na tmavom pozadí obrazovky počítača.

Ako teda optimalizácia funguje?

Vyhľadávač pomocou robota preskenuje webstránku a určí, či spĺňa pravidlá, ktoré považuje za dôležité pre hodnotenie webu.

Aké sú to?

  1. ako vníma vaše stránky návštevník (ľudský faktor)
  2. ako vyhodnotí vaše stránky Google robot (technický faktor)

Miesta alebo časti webstránky, ktoré môžete optimalizovať, aby ste v hodnotení obstáli čo najlepšie, sú najmä obsah, kód stránky a štruktúra stránky.

Čo mi optimalizácia webu prinesie?

Hlavným cieľom SEO je vytvoriť stránku, ktorá odpovedá na potreby návštevníka a zároveň je ľahko čitateľná pre vyhľadávač. Ak sú splnené tieto dva atribúty, znamená to, že váš web je prínosný pre určitú skupinu ľudí, ktorí hľadajú odpovede na otázky alebo riešenie problému. A práve to je dôvod, prečo vás posunie vo výsledkoch vyhľadávania na popredné priečky.

Význam SEO však nekončí vo chvíli, keď návštevníkov na web dostanete. Ďalším významným faktorom, ktorý vplýva na hodnotenie stránky v očiach vyhľadávača, je miera odchodu. Máte vždy len niekoľko sekúnd na to, aby ste užívateľa zaujali a ubezpečili ho, že sa preklikol na správnu stránku. Ak mu neviete poskytnúť odpoveď priamo na stránke, kam sa dostal, postarajte sa o to, aby ste ho jednoducho a prehľadne navigovali na podstránku, kde svoj problém alebo potrebu vyrieši. Len tak sa totiž nevráti opäť na výsledky vyhľadávania, kde ho už môžu osloviť stránky vašej konkurencie.

Prsty voľne položené na tlačidlách klávesnice počítača.

Aké sú teda hlavné otázky, ktoré by ste si mali v rámci optimalizácie zodpovedať?

  • Je môj web prínosný pre určitú skupinu užívateľov?
  • Zodpovedá jeho obsah tomu, čo hlásia nadpisy?
  • Rieši nejaký konkrétny problém?
  • Je môj web dostatočne rýchly a responzívny?
  • Sú jednotlivé podstránky prepojené logicky?
  • Sú jeho časti ľahko čitateľné pre roboty (mám označené meta popisy, nadpisy, URL a podobne)?

Hlavné nástroje on-page SEO

Metadáta

Metadáta vo všeobecnosti pomáhajú objasniť robotom, o čom webstránka je. Hoci možno priamo neovplyvňujú pozíciu v rámci SERP-u (stránka, na ktorej sú výsledky vyhľadávania), ich správna formulácia môže užívateľovi pomôcť vo chvíli, kedy očami preletí výsledky, aby našiel stránku, ktorú hľadá.

Title

Nadpis patrí k najdôležitejším atribútom, ktoré by ste mali vyplniť naozaj pozorne. Okrem toho, že sa zobrazuje v SERP-e najviditeľnejšie, dokáže vo vysokej miere osloviť. Práve tak, ako odradiť. Title by mal v jednej vete pomenovať, o čom vaša stránka je. Pútavo, pravdivo, stručne a jasne.

Mužské ruky s hodinkami, ktoré vonku na stole pracujú s notebookom.

Meta description

Meta popis sa, podobne ako title, zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania. Tu je priestor pre intuitívne zapracovanie kľúčových slov a presvedčenie užívateľa, že práve vaša stránka vyrieši jeho problém. Nezabudnite teda na jasnú výzvu.

Nadpisy

Nadpisy na stránke, ktorá obsahuje text, nesmú chýbať. I v prípade, ak je ho minimum. Označením nadpisov značkmi H1 až H6 vytvoríte prehľadnú a štrukturovanú stránku. Tá poteší nielen čiateľa, ktorého by súvislé množstvo textu rýchlo odradilo, ale i robota, ktorý kvalitnejšie a rýchlejšie zaindexuje obsah danej stránky.

URL adresy

Opäť platí, že v jednoduchosti je krása. URL adresy, ktoré sa zobrazia v príkazovom riadku alebo vo výsledkoch vyhľadávania, vedia taktiež napovedať užívateľovi veľa o obsahu skôr, než na stránku zavíta. Reťazec URL adresy by mal byť najmä unikátny a pomenovať obsah na stránke oddelený pomlčkami.

Obsah

Obsah webstránky je atribút, ktorý nepodceňujte nikdy. To, čo sa na vašom webe nachádza, by malo byť unikátne, prehľadné a dobre čitateľné. Či už sú to články, textové stránky alebo obrázky, vždy platí základné pravidlo – nekopírujte. Robot vyhľadávača vás totiž pomerne ľahko odhalí a ešte ľahšie vaše stránky vďaka penalizácii uvrhne do nemilosti.

Malý ozdobný kľúč, voľne položený na klávese Enter.

Kľúčové slová

Kľúčové slová sú jednoslovné alebo viacslovné frázy (tzv. longtaily), ktoré presne vystihujú obsah vašich stránok. Sú to práve kľúčové slová, ktoré vkladajú do vyhľadávacieho poľa užívatelia, keď hľadajú nejakú stránku. Základom je, zapracovať tieto frázy do metadát, nadpisov ale i samotného obsahu na stránke. Nie však hocijako. Hlavným pravidlom ostáva, že menej je niekedy viac. Časy, kedy sa kľúčové slovo objavilo v takmer každej vete a robot vyhodnotil obsah stránky ako prínosný, sú nenávratne preč.

Prelinkovanie

Prelinkovanie je spôsob, akým môžete pospájať jednotlivé stránky svojho webu medzi sebou. Ak sú jednotlivé linky vložné na správnom mieste (tam, kde to užívateľovi pomôže k detailnejšej odpovedi alebo ďalšiemu kroku), vytvoríte vďaka nim logickú “prechádzku” webom. Nezabúdajte ju zakončiť na tom správnom mieste, kam chcete návštevníka nasmerovať. Či už je to podstránka s kontaktným formulárom alebo vyplnenie objednávky, základ je intuitívny sled a vzájomná súvislosť (interné prelinkovanie). Linky však môžete smerovať aj mimo svojho webu na stránky, ktoré považujete za relevantné a prínosné (externé prelinkovanie).

Nástrojov, ktoré vám pomôžu zlepšiť vašu webstránku v očiach vyhľadávača, je mnoho. Celkom určite nezabúdajte ani na technické parametre, akými sú rýchlosť načítania stránky, optimalizácia obrázkov a ostatných častí obsahu a taktiež dnes už samozrejmý responzívny dizajn. Vďaka nemu sa váš web zobrazí prehľadne aj pre užívateľov, ktorí ho navštívia z tabletu alebo mobilného telefónu.

Žena, sediaca zamyslene za sklom kaviarne a hľadiaca na displej mobilu.

Vraví sa, že SEO je hotová veda. Hoci sa pravidlá optimalizácie niekedy menia, tie základné, ktoré sme zadefinovali vyššie, ostávajú pre on-page optimalizáciu nemenné. Preto si dajte záležať na tom, aby boli vaše webstránky prínosné pre návštevníkov a zároveň prehľadné pre roboty vyhľadávačov.

Potrebujem pomôcť so SEO