Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Mladá žena sedí na pohovke a v ruke drží mobilný telefón, do ktorého rozpráva s cieľom využiť hlasové vyhľadávanie na internete

Veľkú éru hlasového vyhľadávania avizujú marketingoví špecialisti už niekoľko mesiacov. Hoci sa za oceánom pozerajú už na prvé medziročné štatistiky, u nás je vyhľadávanie hlasom ešte len v plienkach. Ako však každý trend v online marketingu, aj tento už onedlho zaklope na dvere nášho malebného Slovenska. Ste naň pripravení?

Ako môžete svoju webstránku alebo e-shop pripraviť na revolúciu vo vyhľadávaní? Pre koho môže znamenať viac dopytov a kto, naopak, bude odkázaný na klasické vyhľadávanie a s ním súvisiace SEO či PPC?

Vo Fortuity sme zhrnuli niekoľko tipov, ako byť v optimalizácii pre hlasové vyhľadávanie o krok vpred. Nech sa páči, čítajte ďalej a buďte s nami online.

Ako to funguje? Je vyhľadávanie hlasom pre každého?

Nie.

Odpoveď je jednoznačná hneď z niekoľkých dôvodov. Prvým z nich je, že minimálne v našom momentálnom časopriestore (začiatok roka 2020), nie sú ešte Googleboti a ani hlasoví asistenti pripravení na to, aby dokázali spracovať a vyhodnotiť dopyty zadané v slovenčine. Postupne však najpoužívanejší vyhľadávač rozširuje svoje chápadlá hlasového vyhľadávania a hlasoví asistenti dostávajú prvé domáce úlohy v našom jazyku. Platí teda, že čo nie je, môže byť. A celkom určite aj bude.

Mikrofón na nahrávanie zvuku

Kto môže z vyhľadávania hlasom vyťažiť najviac?

Keď sa pozrieme na typ dopytov, ktoré sú pomocou hlasu vyhľadávané, získame jasnú predstavu o tom, prečo bude tento typ vyhľadávania vhodný najmä pre určité biznis modely.

Hlasové vyhľadávanie používajú ľudia najčastejšie v prípade, ak nemôžu zadať frázu alebo otázku klasicky, pomocou textu. Aj táto skutočnosť je však len dočasná. V momente, keď sa roboti prelúskajú relevantným obsahom na internete, budú výsledky hlasového vyhľadávania čoraz kvalitnejšie a pre používateľa bude tento spôsob googlenia omnoho pohodlnejší.

Namiesto toho, aby ste museli pracne vyťukávať frázu počasie zajtra, keď budete chcieť zistiť, či náhodou počas ranného behu nezmoknete, stačí, ak sa svojmu telefónu prihovoríte.

Takto:

Hej Google, budem potrebovať zajtra gumáky?”

Výsledkom vyhľadávania bude najrelevantnejšia predpoveď počasia na najbližší deň.

Vráťme sa teda späť k tomu, či je hlasové vyhľadávanie vhodné napríklad aj pre váš typ podnikania na internete. Základom konverzácie medzi vyhľadávajúcim a hlasovým asistentom budú teda otázky a jednoduché odpovede. V niektorých prípadoch o počasí, inokedy o najbližšej reštaurácii, filmovom predstavení, najlacnejšom produkte alebo voľnom termíne u kozmetičky.

Z toho vyplýva, že je vyhľadávanie hlasom zaujímavé najmä pre:

  • veľkých hráčov v predaji produktov (aktuálne Amazon, eBay a pod.)
  • podniky, bary, reštaurácie a podobne
  • služby lokálneho charakteru

Prognózy pre hlasové vyhľadávanie na Slovensku

Prvou podmienkou, ktorá je potrebná k voice search (hlasovému vyhľadávaniu) v našich končinách, je teda samotná možnosť. Ak predpokladáme, že bude náš jazyk v horizonte niekoľkých rokov implementovaný, je tu ešte niekoľko drobných prekážok, ktoré treba prekonať. V prvom rade to budú správne optimalizované stránky pre hlasové vyhľadávanie. Niekoľko tipov, ako na to, nájdete nižšie.

Druhým predpokladom je, že sa hlasové vyhľadávanie používať bude. Hoci stále platí, že takmer všetky online marketingové trendy do našich končín časom priplávajú, tentokrát musí vyhľadávanie hlasom prekonať ešte jednu prekážku. A to je konzervatívny duch, ktorý tu vládne. V mnohých krajinách už bežne vidíte ľudí, ktorí hovoria so svojím mobilným hlasovým asistentom, prípadne podobného priateľa v domácej verzii nájdete na čestnom mieste vedľa domáceho počítača alebo v kancelárii. Na Slovensku však možno predpokladať, že sa mnoho ľudí bude ostýchať zadávať príkazy do svojho mobilného telefónu. Ostáva len veriť, že sa ľady prelomia, akonáhle zistíme, aké jednoduché a pohodlné to je.

Google Asistent totiž dokáže:

  • získavať informácie (napríklad o počasí, otváracej dobe)
  • naplánovať cestu (navigácia)
  • zastať úlohu vašej sekretárky (nastaviť pripomienky v telefóne, zaznamenať udalosť v diári, vytočiť telefónne číslo, poslať mail či sms)
  • prekladať, počítať
  • hľadať nápady a obrázky
  • odpovedať na informatívne otázky
  • prehrať hudbu či iné zvukové záznamy
  • hrať hry a dokonca i rozprávať vtipy
Malé ryšavé dievčatko s okuliarmi sedí pri počítači a prezerá internet

Ako pripraviť svoj web na vyhľadávanie hlasom

Od klasickej optimalizácie webu sa optimalizácia pre hlasové vyhľadávanie líši v niekoľkých základných bodoch. Ako čo najlepšie napísať texty, poradiť si s kľúčovými slovami a aké sú minimálne požiadavky na to, aby vaše stránky robot zaevidoval a zobrazil ako výsledok vyhľadávania?

Featured snippet – útržky, nultá pozícia alebo alfa-omega hlasového vyhľadávania pre mobily

Na začiatok malá ukážka základného nástroja pre hlasové vyhľadávanie. Stretli ste sa už s pojmom featured snippet? Pravdepodobne áno, len ste možno nevedeli o čo sa jedná. Ide o informáciu, ktorú vám Google zobrazí ako krátku odpoveď na vami položenú otázku. Robot ju vyberá z existujúceho obsahu na webe a umiestňuje ju na takzvanú “nultú pozíciu” vo výsledkoch vyhľadávania.

Ak teda dosiaľ platilo, že svätým grálom je prvá pozícia na prvej stránke SERP-u (stránka s výsledkami vyhľadávania), dnes tomu tak nie je. Featured snippet sú cieľom, ktorý vám môže pomôcť dostať sa ešte vyššie. Pod úryvkom, ktorý môže mať rôznu podobu, sa totiž nachádza url webstránky, odkiaľ Google odpoveď čerpal.

To, aký text vyhľadávač v úryvku zobrazí, nie je náhodné. Ide o najrelevantnejší obsah, ktorý môže mať podľa typu otázky rôznu formu. Stretnete sa s krátkym textom, tabuľkou alebo zoznamom a podobne. Tento obsah môže byť čerpaný aj z vašich stránok, v prípade, ak ho tvoríte. A to nielen z pohľadu copywritingu, ale i lokálneho SEO a technických parametrov vášho webu.

Budúcnosť krátkych odkazov na nultej pozícii je teda jasná. Z pohľadu mobilného vyhľadávania, ktoré zažíva v každom roku väčší nárast (viď infografika nižšie), je to prvá odpoveď, ktorú Google zobrazí.

Štatistika mobilných vyhľadávaní cez internet
Zdroj: broadbandsearch.net

Lokálne SEO, longtaily a vhodná skladba textov

Pri hlasovom vyhľadávaní má z hľadiska optimalizácie najväčší význam práve zameranie sa na lokálne SEO. Základom, bez ktorého sa nezaobídete, je vizitka na Google Moja firma s kvalitne vyplneným profilom a aktuálnymi údajmi. Veľkú rolu zohrávajú aj recenzie, ktoré vedia vaši klienti alebo návštevníci vložiť priamo na váš profil. Výsledkom je, že ak niekto zadá frázu “Hej Google, objednaj pizzu” bude to práve vaša pizzéria a jej ponuka, ktorá sa mu ako najbližšia a najlepšie hodnotená zobrazí.

Dôležitý je aj obsah a samotné texty na vašom webe. Tie by mali byť vystavané tak, aby odpovedali na všetky možné otázky, ktoré môže potenciálny používateľ pri vyhľadávaní položiť. Dobré copy, sa vždy odráža od analýzy kľúčových slov. Nie je tomu inak ani tentokrát. Avšak to, na čo sa treba v analýze zamerať, sú longtailové frázy. Tie, namiesto klasických 2-3 slovných výrazov, obsahujú až o dve tretiny viac slov. V ideálnom prípade zahŕňajú aj opytovacie zámená, ktorými otázky často začínajú (čo, kto, kde, prečo, ako…).

Ak by vaše ciele mierili skutočne vysoko, priamo na nultú pozíciu, mali by ste vedieť, že pre dobre vyskladaný text do featured snippet potrebujete cca 300 znakov (maximálne 750) a znenie, ktoré pripomína odpoveď na otázku. Túto časť by ste mali koncipovať hneď na úvod a nižšie prípadne problematiku rozvinúť. Nezabúdajte na prehľadné členenie, používanie odrážok a už spomínané zapracovanie najviac vyhľadávaných logtailových výrazov.

Fungujúci a používateľsky prívetivý web

V online prostredí platí, že jednotlivé veci na seba priamo nadväzujú. Platí to aj v prípade, ak chcete svoje stránky optimalizovať pre potreby vyhľadávania hlasom. Váš web musí jednoducho spĺňať minimálne nároky pre to, aby ho Google vôbec zaradil medzi relevantné zdroje, z ktorých vystavia výsledky vyhľadávania.

Základom je:

  • responzívny dizajn
  • unikátny a jedinečný obsah
  • prehľadná štruktúra
  • rýchle načítanie jednotlivých stránok
  • user friendly prostredie

O tom, ako vyzerá skutočne dobrý web, sme písali nedávno na našom blogu. Skúste si otestovať, či ten váš spĺňa všetky potrebné požiadavky.

Záver a jeden skvelý tip, ako tvoriť obsah pre hlasové vyhľadávanie

Zdá sa vám, že toho treba urobiť pre dobré pozície v hlasovom vyhľadávaní viac než dosť? Nuž, nie je to celkom med lízať. Avšak tí, ktorí nasadnú na rozbiehajúci sa vlak dostatočne skoro, uchmatnú tie najlepšie miesta pri okne. Ak chcete, aby aj vás bolo vidno, nastal ten správny čas pustiť sa do optimalizácie.

Žena sedí v kaviarni pri počítači a browsuje internet

Pomôže vám pri tom aj tip na to, ako doplniť už existujúci obsah vášho webu tak, aby bol pre Googlebota zaujímavý a časti z neho ponúkol vo výsledkoch pri vyhľadávaní hlasom. Preskúmajte a zanalyzujte najčastejšie dopyty vašich potenciálnych klientov a návštevníkov. Spracujte ich v podstránke FAQ – najčastejšie otázky a odpovede a koncipujte texty na nich podľa vyšších odporúčaní. Okrem toho, že tak nemusíte hneď prekopávať všetky texty na vašich stránkach, kde ste si dali s copywritingom naozaj záležať, pomôžete takýmto spôsobom aj svojim klientom, ktorí na váš web natrafia pri klasickom vyhľadávaní.

Alebo sa obráťte priamo na nás, radi zoptimalizujeme váš web tak, aby dokázal obstáť aj v časoch, kedy vaši potenciálni zákazníci nebudú ťukať do klávesníc, ale vyhľadávať pomocou hlasu.


Kontaktujte nás