Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Muž s čiapkou má hlavu položenú na stole a okolo neho sú porozkladané písacie potreby a laptop

Písali ste si texty na webstránku sami alebo je váš web tesne pred dokončením a táto úloha vás ešte len čaká? Či už sa jedná o staršiu webstránku, alebo budujete nový projekt, vedzte, že texty, ktoré tam vložíte, majú svoju silu. Aby ste ju využili naplno vo svoj prospech, pripravili sme pre si pre vás malú školu copywritingu.

Vysvetlenie pojmov, ktoré poznajú a aplikujú reklamní textári, vám pomôže upraviť textový obsah na vašom webe tak, aby sa z návštevníka rýchlejšie stal aj zákazník.

Starší model modrého písacieho stroja na ktorom je položená kytica ružových anglických ruží

Základy copywritingu v kocke

O najväčších chybách v textoch sme písali v nedávnom článku na našom blogu. Ak ste ho už prelúskali a chyby odstránili, celkom isto vám neušiel ani postreh, o čom vlastne copywriting je. Ako dôležitá súčasť obsahu vašej stránky sú texty niečo, na čom by ste si mali dať skutočne záležať. Pretože práve články, odseky, vety či dokonca i jednoslovné výrazy zohrávajú dôležitú úlohu v tom, aké informácie návštevníkovi poskytnete a či pomocou nich dokážete svoje produkty a služby predať.

Obsahový marketing a copy (výraz pre texty na webe) kráčajú ruka v ruke. A keďže je obsah kráľ, texty spolu s obrázkami a kompletným webdizajnom tvoria jeho rúcho. Zaujíma vás, akými pravidlami sa riadia profesionálni copywriteri – reklamní textári tak, aby ho ušili čo najlepšie?

Ideálne presne na mieru?

Výrazy a pojmy, ktoré by ste mali poznať (a najmä zapracovať), ak chcete mať skvelé texty

Ideálny copywriter je tak trochu i marketér. Keď sa jedná o texty na webstránku, jeho hlavnou úlohou je čo najlepšie odprezentovať, predať alebo naviesť k ďalšiemu kroku, ktorý s predajom produktu/služby úzko súvisí. Ak teda poznáte hlavné chápadlá online marketingu, celkom isto dokážete texty na webstránku vytvoriť alebo upraviť tak, aby podliehali jednému z predajných vzorcov. Medzi najpoužívanejšie patrí napríklad AIDA, overený model marketingovej prezentácie, po ktorom siahajú aj mnohí textári.

Čo je AIDA a ako súvisí s copywritingom?

V doslovnom preklade sa jedná o skratku pojmov, ktoré je potrebné pri vytváraní textu použiť. V podstate určuje aj poradie emócií, dojmov či prejavov. Práve tie chce copywriter u návštevníka webu dosiahnuť.

  1. Attention (pozornosť)
  2. Interest (záujem)
  3. Desire (túžba)
  4. Action (akcia)

Vytvárajú dokonalú postupnosť, ako premieňať návštevníkov na zákazníkov. A to dokonca opakovane. Aký je teda kľúč pri tvorbe textov na webstránku podľa tohto modelu?

Attention (pozornosť)

V prvom rade je potrebné vzbudiť jeho pozornosť. Ekvivalentom je často uistenie sa, že je návštevník na vašom webe alebo e-shope správne. Ukážme si to na malom príklade. Povedzme, že predávate topánky. Je potrebné, aby sa človek, ktorý sa k vám dostal cez PPC reklamu alebo link v blogu uistil, že práve na vašej stránke dostane tie trendy topánky, ktoré šijete ručne a na mieru. A že teraz prebieha akcia na vybrané modely? To sú presne tie informácie, vďaka ktorým sa zaručene nevráti o stránku späť na vyhľadávanie.

Tmavovlasá žena si na tablete prezerá eshop a jeho ponuku dámskeho oblečenia

Interest (záujem)

Máte jeho pozornosť. Teraz je dôležité, aby o topánky z vašej dielne nestratil záujem. Práve naopak, poďte ho ešte trochu pozdvihnúť. Napríklad vymenovaním top predajných argumentov a benefitov, ktoré kúpou originálnych topánok získa. Majú certifikát kvality.

Sú šité ručne, žiadna pásová výroba v Bangladéši.

Rýchlo sa prispôsobia nohe.

Pohodlne v nich absolvuje niekoľkohodinový nákup s manželkou alebo behačky po úradoch.

Vďaka vyšitému monogramu sú skutočne originálne.

Ak môžete, používajte konkrétne čísla. Všade používané a vlastne nič nehovoriace rýchle dodanie vymeňte za dodanie do 72 hodín.

Desire (túžba)

Máte dojem, že je už zákazník nalomený a kúpa či objednávka je istá vec? Nuž, človek je tvor citlivý, stačí jedno zaváhanie a vaša stránka môže skončiť v priečinku záložky. Nikdy viac neotvorená. Neváhajte teda a hneď po tom, ako vyvoláte záujem, pohrajte sa s jeho emóciami. Žiaden iracionálny argument nepredáva viac, než túžba. Ukážte mu, čo všetko tieto topánky dokážu.

Oddýchnuté nohy po celom dni.

Obdivuhodné pohľady dám i pánov.

Alebo je to obľúbená značka finančníka či známeho športovca?

Action (akcia)

Nuž a napokon je tu priestor pre akciu. Tu už platí len jednosmerná cesta ku kúpe. Neodkláňajte sa od nej a nepridávajte zákazníkovi zbytočné obkľuky, ktoré by ho mohli zmiasť či nebodaj vrátiť späť. Jasná otázka a jasné riešenie problému.

Chcete vašim nohám dopriať to najlepšie? (Veď kto nie?)

BUM…

Objednať topánky.

Poznáte USP pre každý váš produkt alebo službu?

Takmer všetko na svete má svoju konkurenciu. Zrejme aj vy predávate niečo, čo ako produkt alebo služba nie je tak celkom unikátne. To, čo však odlišuje vaše topánky od topánok konkurencie, môže byť práve unikátny predajný argument – unique selling proposition. V preklade dôvod, prečo si má zákazník kúpiť to, čo mu ponúkate.

Poviete si, veď ľudia nepotrebujú dôvod na to, aby si kúpili topánky.

Omyl. Potrebujú dôvod, prečo si ich kúpiť od vás. Ak chcete vo svete konkurencie uspieť, to, čo predá vaše topánky, je práve jedinečný argument.

Ako ho nájsť?

Porozmýšľajte nad tým, čo ponúkate navyše. Pohodlné topánky za dobrú cenu to však nebudú. To, že vo vašich topánkach človek necíti pri chôdzi každý kamienok, nie je predajným argumentom ale hodnotou, či skôr pocitom, ktorý kúpou zákazník získa. USP zväčša jednoznačne odlíši váš produkt alebo službu od podobného, ktorý ponúka konkurenčný e-shop.

Tu je zopár USP z nášho topánkového biznisu:

Topánky šijete z kože, ku ktorej dokladujete jej pôvod.

Na topánky dávate doživotnú záruku.

Každý výrobok je výlučne ručná práca – žiadne stroje a zaručený originál.

Počas vyhotovenia topánok na mieru posielate zákazníkovi informáciu mailom, v ktorej fáze sa výroba aktuálne nachádza. Sledujte celý proces výroby.

Čo ak nejde o topánky na mieru, ale úplne klasický e-shop? V tom prípade sa pohrajte so službami:

Vy dodáte topánky rýchlejšie. Dodanie od objednávky do 72 hodín.

Pri výmene tovaru zákazník neplatí poštovné. Ak vám topánky nesadnú, radi vám ich vymeníme úplne na náš účet.

Žena v okuliaroch obklopená topánkami rôzneho druhu a prevedenia, ktoré si kúpila online cez obľúbený eshop

Nájsť svoje USP dá niekedy zabrať. Avšak bez neho môžete byť len jedným z mnohých. Pri tvorbe textov je potrebné s jedinečným predajným argumentom pracovať tak, aby ste naplno využili jeho potenciál. Celkom isto si ho nenechávajte ako bonus na záver a umiestnite argument hneď k úvodným informáciám. Tak, aby bol jasne na očiach a eliminoval možnosť, že návštevník webu odíde ku konkurencii.

Gradáciu obráťte v copywritingu naopak – OBRÁTENÁ PYRAMÍDA

S unikátnym predajným argumentom tak trochu súvisí aj pravidlo obrátenej pyramídy. Obrátená pyramída je často aplikovaná najmä pri písaní článkov, PR článkov alebo obsiahlejších textov na webe. Jej princíp je jednoduchý.

Hlavný benefit (čo sa čitateľ v článku dozvie a aký to bude mať pre neho prínos) rozbaľte na čitateľov hneď v úvode. Žiadne dlhé litánie. Máte na to niekoľko sekúnd. Ak po prečítaní perexu (úvodný odsek) nie je čitateľovi jasné, či sa dozvie z článku to, čo ho zaujíma, je možné, že ho stratíte i napriek tomu, že je presne vašou cieľovou skupinou. A pritom stačí, ak by ste informácie vyskladali v inom poradí, než vás v škole pri písaní slohovej práce naučili. V online prostredí rozhodujú totiž často čas a pozornosť, ktorú sa vám podarí prvými slovami zaujať.

Držať sa pravidla obrátenej pyramídy teda znamená, že detaily a doplnkové informácie sa postupne nabaľujú. Riešenie problému či výsledok výskumu zahrňte do úvodných viet. Podrobný opis, ako ste sa k nemu dopátrali, prípadne aké sú ďalšie alternatívy, si pokojne nechávajte na neskôr pre tých, ktorí chcú vedieť viac.

Copywriting a UX idú ruka v ruke

Zrejme ste sa práve presvedčili, že copywriting nie je len o tých správnych slovách napísaných podľa pravidiel gramatiky a pravopisu. K dobrým predajným textom patria aj techniky a modely, ako ich tvoriť. Nuž a napokon, k vyšperkovaným textom na webe patrí SEO – optimalizácia pre vyhľadávače a použiteľnosť – UX. Tu sa však často bez kvalitnej analýzy kľúčových slov nepohnete, najmä z pohľadu technickej optimalizácie.

Dobrí SEO copywriteri poznajú zákonitosti, ako, kam a v akom množstve zapracovať najvhodnejšie kľúčové slová vyplývajúce z analýzy a taktiež tie správne momenty, kedy v čitateľovi alebo návštevníkovi webu vyvolať potrebu uskutočniť ďalší krok.

Klapka…AKCIA! Alebo čo to je CTA

CTA – call to action sú prvky, ktoré sa na webstránke umiestňujú z dôvodu, aby v správnom momente naviedli návštevníka k požadovanej akcii. Najčastejšie sa z pohľadu copywritingu používajú buttony – tlačidlá s jasným popisom.

ZAUJÍMA MA VIAC

KÚPIŤ TOPÁNKY

CHCEM ODOBERAŤ NOVINKY

PREJSŤ NA ĎALŠÍ ČLÁNOK

Aby bola akcia skutočne výzvou, je potrebné ju graficky odlíšiť (forma buttonu) a pomenovať tak, aby bolo jasné, aký krok bude nasledovať. Píšete si texty na web alebo popisy kategórií/produktov na e-shop sami? V tom prípade nazabúdajte umiestniť CTA prvky tam, kde je predpoklad, že ich užívateľ očakáva. Samozrejme, do textu môžete zakomponovať i štipku kreativity. Zväčša však platí, že menej je viac a tieto čáry-máry ovládajú len skutoční majstri pera.

Červenovlasá copywriterka sedí za písacím stolom a tvorí texty na blog

Zdá sa vám po prečítaní našej malej školy copywritingu toto remeslo trochu zložitejšie, než by ste na prvý pohľad povedali? Darmo, napísať úderné texty na web, články s pridanou hodnotou alebo dokonca microcopy, či vhodný výraz do tlačidla tak, aby naplnili svoj cieľ, nie je vecou pocitu. Ak sa na to čo i len trochu necítite ani vy, radi vám s textami na web, článkami na blog alebo akýmkoľvek copy vo Fortuity pomôžeme.

Chcem úderné texty