Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Pracovníčka sedí zúfalá za svojim domácim pracovným stolom na home office

Poznáme to asi všetci, či už pracujeme z domu, alebo z kancelárie. Niekedy jednoducho nastane stav, kedy naša produktivita klesá hlboko pod bod mrazu. Ak sa to navyše deje už niekoľko dní alebo sa to opakuje v častých intervaloch, môže to ovplyvniť naše pracovné výkony dosť zásadne.

Ako s tým bojovať?

Vo Fortuity poznáme hneď niekoľko dobrých rád, ako nakopnúť produktivitu práce tým správnym smerom. Nech sa páči, radi sa o ne podelíme.

Home office verzus práca v kancelárii. Nástrahy pracovného nasadenia na nás číhajú aj v teplákoch

Niekedy sa aj z dôvodu nepredvídateľných situácií stane, že vašu útulnú kanceláriu musíte vymeniť za home office. Ak je práca z domu pre vás novinkou, možno vás sprvoti ovládne nadšenie.

Môžem dlhšie spať, nemusím cestovať. Žiadne sako či make-up. Proste, pohoda v teplákoch a papučiach…

Tí, ktorí z domu občas robia, vás však rýchlo vyvedú z omylu. Práve home office je jednou z najťažších skúšok, ako produktivitu práce udržať, ba niekedy sa k práci dokonca prinútiť. Rušivé vplyvy v podobe ostatných obyvateľov domácnosti, domácich miláčikov, voľnejšieho režimu so zapnutými sociálnymi sieťami na pozadí alebo jednoducho fakt, že zavládla tepláková kultúra s vyloženými nohami a notebookom na kolenách sa onedlho odrazia na výsledkoch vašej práce.

Spozorovali ste, že toho za rovnaký čas urobíte akosi menej ako obvykle aj v kancelárii dokonca bez toho, že by nastala mimoriadna situácia na home office? Či už je za tým jarná únava, alebo je dôvod poklesu vášho pracovného nasadenia iný, vyskúšajte tipy, ktoré vašu produktivitu práce nastavia na tú správnu vlnu. Zídu sa vám kedykoľvek vás to prepadne.

Usmiata zamestnankyňa pracuje doma na home office

9 osvedčených rád, ako byť v práci produktívny

Nezáleží na tom, či pracujete z domu, alebo na pozadí kancelárskeho ruchu, pokles produktivity je bežnou vecou aj pre ostrieľaných profíkov na každej pozícii. Najmä, ak sa jedná o profesie, kde sa vyžaduje sústredenie sa, tvorivá činnosť alebo potreba rýchlej reakcie na vzniknutý problém. Pozrite sa, ako sa s podobnou situáciou vyrovnávajú administratívni pracovníci, grafici, programátori, manažéri či online marketéri tak, aby svoj čas v práci využili čo najefektívnejšie.

Time management ako základný kameň

Zorganizovať si svoj čas zmysluplne nedokáže len tak hocikto. Bez kalendára, ideálne v online verzii, to skutočne nepôjde. Rutinné úlohy potrebujú zväčša rovnaký čas na vyriešenie. Ak si chcete pracovnú dobu rozdeliť efektívne, no neviete, koľko toho stihnete, skúste si tieto úkony odmerať. Existuje na to niekoľko šikovných nástrojov, ako napríklad Time Rescue, ktorý vám pomôže časovo optimalizovať každú aktivitu vášho dňa. Ak navyše potrebujete riadiť procesy a celkový pracovný chod vo firme, je FLOWii presne ten nástroj, ktorý vám chýbal.

Naplánujte si aj plánovanie úloh

Možno to znie šialene, no šetrí to čas a navyše rozvíja predošlú radu do úplnej dokonalosti. Plánovanie vám dá potrebný rozhľad a zmení chaos, ktorý môže nastať postupným nabaľovaním sa jednoduchých úloh, na organizovaný poriadok. Zrazu začnete bez problémov dodržiavať termíny a eliminujete stres, ktorý vás v záťažových obdobiach čaká. Jednotlivé úlohy si vytvárajte s rezervou, aby sa v prípade nepredvídateľných udalostí nestalo, že ich nestihnete. Skvelým pomocníkom sú aj jednoduché plánovače a aplikácie, do ktorých sa pohodlne viete prihlásiť z akéhokoľvek zariadenia. Príkladom je Google Tasks, ku ktorému vám stačí Gmail konto. A skutočne, nezabudnite si naplánovať dokonca aj to, kedy si budete plánovať do taskov (úloh) aj najbližšie obdobie, napríklad mesiac.

Eliminujte rušivé vplyvy na minimum

Nie je to len o tom, že zatvoríte dvere a svet zrazu prestane existovať. Ak ste v kancelárii, ide to o čosi jednoduchšie. Avšak aj podriadený, ktorý potrebuje poradiť, alebo kolegyňa, ktorá má akurát pauzu a potrebuje prebrať novinky z víkendu, dokážu váš work flow narušiť. Ak to je možné, vyskúšajte na kľučku zavesiť jednoduchú ceduľku nerušiť. Ak však pracujete z domu, väčšina z nás potrebuje minimálne zatvorené dvere a krátku prednášku pre ostatných členov domácnosti o tom, že “neexistujete”. Rušivé zvuky pomôže prekryť obľúbená hudba v slúchadlách alebo protihlukové panely (využitie najmä v open space office). Kdekoľvek však pracujete, zlaté pravidlo znie: vypnúť sociálne siete, nereagovať na upozornenia a nastaviť telefón do tichého režimu.

Žena na home office počúva svoju obľúbenú hudbu, aby sa jej lepšie pracovalo

Produktivita si vyžaduje produktívne prostredie

A vy si ho jednoducho môžete vytvoriť. V momente, ako vyriešite bod vyššie, poobzerajte sa okolo seba. Nepotrebujete doplniť zeleň? Máte dostatok denného svetla? A čo vaše sedenie? Pohodlná kancelárska stolička, ktorá myslí na váš chrbát, patrí k základnej výbave pracovného prostredia. Ak chcete investovať viac, napríklad aj do vášho zdravia, stavte na výškovo nastaviteľný stôl. Striedanie sedenia a státia pri práci označujú odborníci za najzdravšie. Pozitívnu atmosféru doplní fotka v rámiku alebo milá dekorácia. A napokon poriadok. Ak nepatríte vyslovene k typom, ktorých chaos pri práci inšpiruje, poriadok na pracovnom stole dokáže s pracovným výkonom divy. Začať každé ráno s čistým stolom je základným kameňom úspešného pracovného dňa. Navyše to oceníte, keď nebudete musieť desať minút hľadať zahádzanú zošívačku.

Striedajte úlohy, ktoré si vyžadujú krátky a dlhý čas na riešenie

Ak už máte zoznam úloh na dnešný deň pred sebou, zamyslite sa aj nad ich poradím. Odpáliť sa niekoľkohodinovou úlohou hneď na začiatok dňa nie je najlepší nápad. Často potom drobné úlohy presúvate, keďže vám neostane energia, a zbytočne to tak naruší pracovný režim ďalšieho dňa, prípadne upadnú do zabudnutia. Ideálnym kľúčom je striedanie krátkych úloh s tými dlhšími. Okrem toho tak uvidíte, ako vám postupne z plánovaných úloh odbúda, namiesto toho, aby ste aj po hodinách práce zistili, že stále pracujete len na tej jednej.

Prestávka nie je zlo, je to nevyhnutnosť

A to pravidelná. Ideálne, ak si urobíte pauzu každú hodinu a pol. Podľa výskumov sa zistilo, že produktivita práce tým z dlhodobého hľadiska stúpa. A vám nehrozí podobné vyhorenie ako v prípade, ak si naplánujete niekoľkohodinovú prácu bez prestávky. Je takmer isté, že len ťažko potom nabehnete do naštartovaného pracovného tempa a úlohy, ktoré vás ešte čakajú budú trvať niekoľkonásobne dlhšie, než obyčajne.

Čierneho Petra vytiahnite hneď na úvod

V zozname úloh, ktoré vás čakajú, je celkom isto jedna, ktorú si pohadzujete v rukách ako horúci zemiak. Ďalšia rada z úst odborníkov znie, vyriešte ju čo najskôr. Ideálne ako prvú. Čím dlhšie ju totiž budete tlačiť pred sebou, tým bude narastať miera nepríjemného pocitu, že vás čaká čosi, do čoho sa vám príliš nechce. V opačnom prípade, ak si túto úlohu odfajknete hneď ráno, všetky ostatné vám budú odsýpať o niečo rýchlejšie.

Nie vždy je multitasking to pravé orechové

Hoci ste v ňom možno majster, práve to môže byť kameňom úrazu vašej pokrivkávajúcej produktivity práce. Ak riešite jednu vec, zamerajte všetku svoju pozornosť na tú. Programovať web na mieru a popri tom odpisovať na e-mail je priam nemožné, vie o tom každý dobrý programátor. I preto máte možno niekedy pocit, že spojiť sa nimi je priam nemožné. Netelefonujú, reagujú na mailovú komunikáciu len občas a stručne. Pretože veľmi dobre vedia, že akákoľvek drobná chyba v kóde by mohla ohroziť celý výstup. Vyhraďte si aj vy presný čas, kedy budete riešiť maily či telefonáty a nemusíte tak neustále odbiehať od začatej práce.

Príjemne uprataná domáca pracovňa, aby sa ľahšie pracovalo home office

NÁŠ TIP:

Trafili sme kliniec po hlavičke? Aj vy sa práve trápite nad tým, ako čo najefektívnejšie komunikovať s programátormi alebo by ste radi porozumeli tomu, čo hovoria? V tom prípade nevynechajte náš článok o tom, ako si uľahčiť komunikáciu s IT-čkármi.

Produktivita práce nie je len o práci

Ako to už v živote býva, všetko so všetkým súvisí. Inak tomu nie je ani v prípade, ak chcete, aby vaše pracovné výkony dosahovali maximum. Dôležité je aj to pozadie a chvíle, kedy práve nepracujete. Doprajte si dostatok pohybu pre dosiahnutie potrebnej rovnováhy a nezabúdajte ani na zdravý spánok (denne by ste si mali dopriať 7 – 9 hodín). Rozhýbať sa môžete napokon i počas jednej z krátkych prestávok. Hitom je napríklad office joga či podobné rýchle, no účinné cvičenia, ktoré vás nabijú potrebnou energiou.

Veríme, že v momente, kedy to s vašou produktivitou práce začne byť kritické, pomôžu vám aj tieto rady. U nás v tíme sme si osvojili hneď niekoľko z nich a musíme skonštatovať, že skutočne zaberajú.

Máte aj vy pre nás nejaký zaujímavý tip, ako využiť pracovnú dobu čo najefektívnejšie? Budeme radi, ak sa oň s nami podelíte. A v prípade, ak zistíte, že je tej práce jednoducho príliš, pokojne ju na nás delegujte.

S čím všetkým mi môžete pomôcť?