Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Žena sedí za stolom s diárom a píše doňho svoje myšlienky, ktoré chce použiť pri písaní blogového článku


Blogujete? Alebo si práve lámete hlavu nad tým, kde a ako začať?

V tom prípade sa inšpirujte overenými radami z nášho článku. Váš blog nakopnú tým správnym smerom hneď od začiatku alebo vám objasnia, aké chyby ste na svojom blogu dosiaľ robili.

Ako na blog, ktorý má šťavu a plní svoj cieľ?

Kľúč úspechu – tvorba blogu cielene a unikátne

V prvom rade si treba uvedomiť, čo je cieľom blogu.

Chcete si ho založiť preto, lebo tak robia všetci naokolo? Hoci sa vaše myšlienky uberajú správnym smerom, ak nezachytíte podstatu vášho blogu správne za pačesy, veľký úspech si od toho nesľubujte.

Kopírovať alebo zhromažďovať informácie, ktoré ste, podobne ako váš zákazník, našli u konkurencie, ešte nikomu úspech neprinieslo. V kritických prípadoch dokonca i nejaký ten pokles. Pavúky od Googlu totiž dôkladne prelezú každý váš článok a ak sa im bude zdať, že vaše slová už kdesi čítali, možno vás neminie i menší trest v podobe prepadu pozícií vo vyhľadávaní.

Blog ako konkurenčná výhoda a nástroj komunikácie

Tvorba blogu a písanie článkov, ako súčasť obsahového marketingu, si totiž vyžaduje pozornosť a námahu. Dôvodom, prečo si vôbec blog zakladať, je budovanie vzťahu so svojimi zákazníkmi. Tie najlepšie blogy a najmä články, ktoré sa na nich nachádzajú, vám dokonca môžu priniesť i zákazníkov úplne nových.

Okrem pridanej hodnoty pre stálu klientelu a sledovateľov tak cielene vďaka blogu vytvárate informačnú základňu, ktorá nepriamo nového čitateľa presvedčí, že práve vy ste odborníkom na tému, ktorej sa obsah dotýka. A toho starého utvrdí v tom, že mu poskytujete viac, než vaša konkurencia.

To všetko však len za predpokladu, ak váš blog spĺňa…

Zhluk papierových komiksových bubliniek, ktoré predstavujú myšlienky

Základné predpoklady prínosného a sledovaného blogu

Skôr, než si ich zhrnieme v niekoľkých bodoch, vráťme sa k úvodu. Tvorba blogu je jedným z hlavných pilierov content marketingu. Ten sa na rozdiel od platenej reklamy prihovára zákazníkovi menej agresívnym štýlom, avšak ak ho zaujme, dokáže premeniť náhodného klienta na stáleho zákazníka. A to práve pridanou hodnotou, ktorú prináša.

Používatelia na internete hľadajú informácie. Ak im odpoviete na ich otázky, odhalíte kúsok svojho know-how, prípadne sa podelíte o recept na svoj úspech (či dokonca úskalia svojich pádov), radi vás odmenia. Čítanosťou, sledovanosťou, nákupom a napokon i odporučením. A to je práve jedným z dôvodov, prečo môže byť blog, ktorý dokáže vytvárať vzťah s čitateľom hodnotnejší, než akákoľvek platená reklama či inzercia.

Tak ako ho dosiahnuť?

Prv, než sa pustíte do písania článkov, odpovedzte si niekoľko otázok a ujasnite body, od ktorých sa bude váš blog odvíjať a formovať.

Aký je cieľ vášho blogu?

O tom, prečo tvoriť blog, sme už písali vyššie. Ešte stále platí, že obsahový marketing je gro alebo vari aj povinná jazda, ktorú by ste mali do svojho online biznisu zahrnúť. Kvalitný copywriting dokáže premeniť vaše webstránky, e-shop, e-maily a v neposlednom rade i blog na úspešný nástroj i bez toho, aby ste investovali veľké náklady na reklamu. Tie správne texty na tom správnom mieste premieňajú návštevníkov webu na zákazníkov a dávajú im dokonca dôvod zanechať kladnú recenziu. Už teda viete, prečo písať blog?

Pre koho píšete články a tvoríte blog?

Aby ste sa prihovorili svojimi článkami tým správnym ľuďom, musíte si ich najskôr zadefinovať. Kto je váš ideálny zákazník? Ako vyzerá prototyp vášho stáleho klienta? Okrem toho, že si zodpoviete tieto otázky a ujasníte si tak vašu cieľovú skupinu, budú vaše články adresnejšie.

Predávate spodnú bielizeň? V tom prípade musíte pri tvorbe blogu premýšľať ako váš potenciálny zákazník. V tomto prípade môžeme hovoriť o žene vo veku 18-45 rokov. Ak skutočne nemáte predstavu o svojich zákazníkoch, cenné čísla nájdete v štatistikách z predaja alebo nástrojoch ako napríklad Google Analytics.

Ženské ruky na písacom stole píšu blogový článok na striebornom laptope

Aby sa články skutočne prihovárali vášmu publiku a reflektovali presne problémy, ktoré rieši, budete potrebovať aj persóny. Persónu si predstavte ako imaginárnu osobu, ktorej znaky, vlastnosti a dokonca i správanie odzrkadľujú určitú časť vašich zákazníkov.

Ostaňme pri e-shope so spodnou bielizňou. Vašou persónou môže byť napríklad 35 ročná žena, workoholička. Nemá čas prehľadávať butiky, ale rada si dopraje kvalitu, za ktorú je schopná a najmä ochotná zaplatiť. Má priemerné miery a rada si dopraje i vyzývavejšie kúsky. A mimochodom, volá sa Eva. (Áno, pokojne si svoje persóny pomenujte alebo i nakreslite, ak vám to pomôže lepšie si ich predstaviť.)

Viac o persónach a o tom, ako ich tvoriť sa dočítate aj na našom blogu v nedávnom článku.

Akým jazykom písať alebo aký ton of voice zvoliť?

Ak viete, pre koho články píšete, ľahšie sa vám určí aj jazyk, ktorým sa svojimi článkami budete prihovárať. Samozrejme, nehovoríme o slovenčine či nejakom cudzom jazyku. Ton of voice alebo štýl, akým prehovoríte, môže čitateľa pohltiť už v prvých vetách. Alebo naopak odradiť a znudiť skôr, než mu zdelíte hlavné myšlienky vášho článku.

Chystáte sa písať článok na blog so spodnou bielizňou o tom, ako si vybrať správnu veľkosť košíka podprsenky? Skúste porozmýšľať, ako Eva so svojimi priateľkami komunikuje. Pri témach, akou je nová podprsenka, určite nepoužíva odborné výrazy, hoci môže byť odborníčkou i na nukleárnu fyziku.

Okrem ľahkého informačného štýlu, v akom by sa mal článok niesť, zvážte napríklad slangové výrazy alebo vtipný podtón, ktorý môžete v rámci ton of voice zakomponovať.

Odkiaľ čerpať témy na blog?

Postrádate inšpiráciu? Celkom určite nemusíte po nápady na články chodiť ďaleko. Stačí, ak porozmýšľate, aké problémy so svojimi zákazníkmi riešite najčastejšie. Aké otázky vám pokladajú? Aké rady chcú pri nákupe? Viete im ponúknuť extra návody na použitie alebo overené tipy z praxe? Šup s nimi do blogu!

Inšpiráciou na témy blogu môžu byť i rôzne diskusie, otázky na fórach či sociálnych sieťach. Alebo dokonca často používaná sekcia FAQ – často kladené otázky, ktoré môžete rozvinúť v jednotlivých článkoch na blogu. Napokon nezabudnite raz za čas svojich čitateľov pobaviť alebo im ukázať čosi zo zákulisia vášho biznisu.

Ruky ťukajúce do notebooku na stole plnom zdravého jedla

Ako často uverejňovať články?

Univerzálna odpoveď, samozrejme, neexistuje. Možno ju však sformulovať trochu inak. Pravidelne. S termínmi vám celkom určite pomôže redakčný kalendár – časový plán príspevkov na blog. Ten, okrem predpokladaného termínu zverejnenia článku, obsahuje aj tému, ktorou sa bude článok zaoberať. Vytvoriť si taký kalendár síce zaberie nejaký ten čas, avšak presne určí čo a kedy sa na vašom blogu zverejní. Okrem toho tak trochu podvedome vytvára tlak na tých, ktorí si príspevky na blog nechávajú vždy na koniec týždňa… mesiaca… či nebodaj na koniec roku.

Pri tvorbe redakčného plánu na blog nezabúdajte na sezónnosť vašich produktov a služieb a udalosti v reálnom kalendári. Témy ako Valentín, Vianoce či letná dovolenka sú vždy vďačným odrazovým mostíkom na spracovanie hodnotného článku.

Akým spôsobom dať o blogu vedieť?

Zbierate na svojom webe mailové adresy? Zahrňte informáciu o novom článku na vašom blogu do pravidelných newsletterov, ktoré rozosielate svojim klientom. Alebo pokojne vytvorte nový e-mail, v ktorom ich na článok pútavo navnadíte.

Nový článok môžete propagovať napríklad na svojich firemných účtoch na sociálnych sieťach. Jednoducho poďte s kožou na trh… Vaši sledovatelia určite ocenia informácie alebo posolstvo, ktoré im v článku prinášate. Bojíte sa, ako zareagujú? Ako vhodne spracovať ich prípadnú negatívnu spätnú väzbu zistíte, ak si prečítate náš článok Kladivo na „hejterov“ alebo ako sa s nimi rozumne vysporiadať. Trollov i mudrlantov na Facebooku, ktorí sa radi skrývajú za nerozlúštiteľné profily, tak zvládnete ľavou zadnou.

5 tipov, ako písať blog, ktorý sa číta sám

Skúsený copywriter by vám z rukáva vysypal plné vrece pravidiel, ktorých by ste sa mali držať, ak chcete mať úspešný blog. Na to, aby ste taký blog vytvorili však nepotrebujete nutne profíka na písanie článkov. V samej podstate ste tým najlepším autorom článkov vy sami. Najmä, ak ich budete

  1. písať zrozumiteľne a rečou vašich zákazníkov
  2. tvoriť pravidelne
  3. zverejňovať unikátny obsah (v žiadnom prípade nekopírujte a nekradnite)
  4. vytvárať s ohľadom na hľadané kľúčové slová (SEO)
  5. správne propagovať a cieliť
Muž v kaviarni píše blogový článok

Zdá sa vám i napriek tomu, že je blog akousi vstupnou bránou alebo oknom do vášho online biznisu, že jeho tvorba nie je pre vás tým pravým orieškovým? Nemáte schopného zamestnanca, ktorého by ste písaním článkov poverili? V tom prípade neváhajte osloviť odborníkov, radi vám s tvorbou vášho blogu pomôžeme.

Chcem pomôcť s blogom