Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Skupina zákazníkov rôznych typov s nákupnými taškami

Content marketing – obsahový marketing je stratégia, ktorou sa dnes uberá veľké množstvo firiem. Ak chcete v oblasti online-u získať nových zákazníkov alebo si udržať tých stálych, je content marketing ten správny recept na úspech. Tvorba kvalitného obsahu a jeho správna propagácia sa totiž postarajú o to, aby váš potenciálny zákazník našiel presne to, čo hľadá.

Ktorý to však ten “potenciálny zákazník” vlastne je? Ako vyzerá? Ako sa správa? Aké sú jeho potreby a návyky? Čo hľadá? Správne odpovede vám môžu našepkať práve persóny.

Persóny ako základ pri tvorbe obsahu

Či už píšete nový článok na blog alebo príspevok na Facebook, zrejme nevyskladáte slová len tak, bez ladu a skladu. Vašim cieľom je osloviť určitú skupinu ľudí a podľa možností im odprezentovať nejakú myšlienku alebo priamo predať svoj produkt či službu.

Usmievaví zákazníci rôznych národností a veku

Prečo je dobré zadefinovať si persóny

Pristihli ste sa niekedy, ako premýšľate nad tými správnymi slovami? Nad obrázkom, ktorý vzbudí záujem u vašich zákazníkov? Presne to je totiž kľúčové, aby váš nový článok alebo post nezapadol prachom hneď vo chvíli, kedy ho zverejníte. Riešenie tohto problému je pritom jednoduché. Stačí si predstaviť osobu, pre ktorú ho vytvárate. Nejakú imaginárnu persónu.

NÁŠ TIP: Ak ešte stále nemáte vlastný blog, prečítajte si 5 dôvodov, prečo by ste si ho mali založiť.

Rozdiel medzi persónou a cieľovou skupinou

Ak vám nie je online marketing úplne neznámy, zrejme ste sa už stretli s pojmom cieľová skupina. Či už vám propagáciu na internete spravuje marketingová agentúra alebo vy sami, viete s určitosťou povedať, pre koho sú vaše výrobky alebo služby určené. Táto skupina sa nazýva cieľovou.

Všetkým, ktorí pracujú na výrobe ale najmä propagácii vášho produktu pomôže, ak vedia, pre koho je produkt určený. Viac informácií a oporu pri riešení častých problémov im však dodajú informácie, ktoré sa dozvedia vo chvíli, keď ich oboznámite s persónami. Do detailu si totiž vedia predstaviť osoby, ktoré majú nielen najväčší potenciál produkt kúpiť, ale dokonca ho reálne aj nakupujú.

Persóny ako súčasť vášho online podnikania

Persóna je teda imaginárna osoba, ktorá zosobňuje vlastnosti reálnych zákazníkov. Ak sa vám dosiaľ ťažko definovala cieľová skupina, možno bude pre vás práve vytvorenie persón kľúčovým momentom, ako urobiť svoje podnikanie na internete adresnejšie. Pozor však na to, aby ste to neprehnali. Potom vám budú persóny skôr na obtiaž, než na úžitok. Optimálny počet persón pre váš biznis je 4-5.

Ako vytvoriť persónu

Vášho imaginárneho zákazníka vytvoríte najpresnejšie tak, že o ňom získate čo najviac dát. Takéto údaje vám poskytnú štatistiky z Google Analytics či priamo sociálnych sietí. Získate tak prehľad o veku, pohlaví, záujmoch či dokonca nákupnom správaní sa vašich klientov. Pre lepšiu obraznosť si môžete k profilu persóny pridať aj ilustračnú fotografiu.

Príklad
Šijete oblečenie pre detičky na mieru? V tom prípade môže vaša persóna vyzerať aj takto:

Vytvorená persóna, predstavujúca ideálneho zákazníka

Kedy a kde používať persóny

Persóny po ich vytvorení nezakladajte kamsi na dno zásuvky. Budú vám veľmi nápomocné pri každej aktivite, v rámci ktorej budete vytvárať obsah pre vaše online podnikanie. Vďaka nim veľmi rýchlo zistíte, aký tón, aký slang, akú rétoriku či dokonca formát pri prezentácii svojich produktov alebo služieb zvoliť. Tak, aby ste oslovili nových a zároveň udržali svojich existujúcich zákazníkov.

Akýkoľvek článok na blog, popisy produktov na webstránku, správa sociálnych sietí alebo dokonca celé reklamné kampane sa budú vytvárať pomocou persón jednoduchšie a prirodzenejšie. A to najdôležitejšie – vďaka číslam a štatistikám rýchlo zistíte, že ich výsledky a spätná väzba budú omnoho efektívnejšie.

Postrehli ste význam persón a radi by ste posunuli svoje online podnikanie znova o kúsok ďalej? Obráťte sa na nás, vo Fortuity vám radi pomôžeme nielen s vytvorením tých pravých persón pre vás, ale i kompletným content marketingom.

Rôzne typy zákazníkov, čakajúci v rade s nákupnými taškami v rukách

Zaujíma ma viac