Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Žena v klobúku stojí s fotoaparátom pred tvárou uprostred zelene

Čítať text bez obrázkov je ako skákať do bazéna, kam ste akosi zabudli napustiť vodu. Stále sa to dá, ale nemáte z toho až taký dobrý pocit. Akýkoľvek dobre štrukturovaný článok je predsa omnoho atraktívnejší, keď sa ním sem-tam mihne nejaká vkusná ilustrácia alebo fotografia.

Či už nás rozmaznala doba technického pokroku alebo sa len ozýva náš cit pre estetično, jedno je isté – obrázky sú super.

No a vedeli ste, že obrázky sa tiež dajú optimalizovať pre internetové vyhľadávače? V nedávnych článkoch na našom blogu sme si rozobrali optimalizácie webu, ktoré sme rozdelili do dvoch skupín – on-page SEO a off-page SEO. Ale svoju zásluhu na zvyšovaní návštevnosti majú aj práve zmieňované fotografie, obrázkové infografiky, vektorové grafiky či ilustrácie.

Vektorová grafika ženy s lupou v rukách, ktorou ukazuje na obrazovku otvoreného notebooku

Potrebujem pomôcť so SEO

Aká je úloha obrázkov z pohľadu SEO?

Vhodne zvolený počet obrázkov a ich umiestnenie dokáže naozaj divy. Vizuálne doplnia obsah husto popísaného textu a rozdelia ho na menšie časti, čím sa článok číta ľahšie. Vďaka nim je váš web omnoho atraktívnejší. Podobne ako pri knihách, aj tu je obsah často súdený podľa obalu. Neraz sa stane, že používateľov na odkaze k článku zaujme ako prvý práve obrázok a dôvod na kliknutie je na svete.

TIP: Podľa štatistík z roku 2019, až 38 % ľudí stratí o webstránku záujem kvôli neatraktívnemu obsahu a vzhľadu. Dbajte teda na to, aby bola vaša stránka vizuálne zaujímavá a prehľadná nielen po grafickej stránke, ale aj z hľadiska použiteľnosti.

Keď pri tejto téme načrieme viac do hĺbky, aj samotná fotografia dokáže poskytnúť vyhľadávačom relevantné kontextové informácie. Ak je navyše vizuálna súčasť webu optimalizovaná správne, nielenže urýchli načítavanie stránky, ale zvýši aj interakciu používateľov a zlepší umiestnenie vo vyhľadávaní.

Aj pri optimalizácii obrázkov však platí niekoľko pravidiel, na ktoré by sme pri ich umiestňovaní na web nemali zabúdať. Nestačí cvaknúť fotku, či si ju stiahnuť z internetu a jednoducho si ju niekde vycapiť.

7 krokov, ktoré vám dopomôžu k lepším priečkam vo vyhľadávaní

1. Aj s menšími obrázkami sa dá zahrať veľké divadlo

Či už si svoje fotografie cvakáte sami alebo čerpáte z internetu, skontrolujte ich veľkosť. Kvalitnejšie fotoaparáty dokážu vyhotoviť krásnu fotku vo vysokom rozlíšení, podobne sú na tom aj obrázky použité z fotobanky, ale vašu webovú stránku by len zbytočne spomaľovali. Riešením je zmenšiť ich rozmery bez toho, aby ste fotkám príliš ubrali na kvalite – v tomto vám vie pomôcť napríklad Adobe Photoshop s možnosťou ukladania fotografií určených pre web.

Skôr než sa však pustíte do akýchkoľvek úprav, upresnime si rozdiel medzi veľkosťou obrázka a veľkosťou súboru. Nedajte sa pomýliť. Veľkosť súboru vyjadrujeme v kilobajtoch (kB), ktoré nám určujú, aké množstvo miesta na serveri obrázok pri svojom umiestnení zaberie. V našom prípade hovoríme o veľkosti obrázka – teda jeho rozmeroch (pomeroch strán), ktoré sú vyjadrované v pixeloch.

Nemusíte svoje obrázky zmenšiť až tak, že bude treba žmúriť oči, aby bolo možné rozoznať ich obsah. Nám sa v blogových článkoch napríklad osvedčil rozmer 850 x 566 pixelov, ideálne vo formáte JPEG. Obrázky nie sú obrovské a k písanému textu pasujú tak akurát. Ak hľadáte obrázky z priehľadným pozadím, siahnite po formáte PNG.

Usmiata žena v okuliaroch a horčicovej blúzke sedí vo svojom obchode za notebookom

TIP: Potrebujete pomôcť s komprimovaním príliš veľkých obrázkov? Vyskúšajte tento šikovný online nástroj, ktorý to spraví bez toho, aby rapídne znížil ich kvalitu.

2. Dajte si záležať na pomenovaní obrázkov

Je skvelé, keď si k textu vo svojom článku vyberiete obrázok, ktorý sa vám páči a zapadá do kontextu. Vedeli ste však, že dôležitý je aj jeho samotný názov? Nie všetky fotografie sú vhodne pomenované a to najmä tie, ktoré si po odfotení importujete do počítača z mobilu alebo fotoaparátu.

Ak takúto fotografiu bez akejkoľvek úpravy názvu zverejníte na svojej webovej stránke, vyhľadávač bude stratený ako Janko s Marienkou v lese. Vôbec nebude mať poňatia, čo s fotkou urobiť alebo kam ju zaradiť. Podhoďte mu pod nohy zopár omrviniek, nech nájde správnu cestu, a pripíšte k obrázkom názvy, ktoré ich vystihnú čo možno najlepšie.

TIP: Ak pri práci používate WordPress, stačí si obrázky pomenovať priamo v počítači a samotný program ich pri nahrávaní automaticky preberie aj s názvami.

TIP 2: Jednotlivé kľúčové slová v názve oddeľte pomlčkami, bez medzier. Nepoužívajte podtržníky. Vyhľadávače ich nedokážu správne prečítať a neuvidia slová jednotlivo, ale ako súvislý zhluk písmen.

Pomenovanie obrázkov nie je z hľadiska SEO až tak životne dôležitá stratégia, ale spolu s alt textom tvoria dokonalý pár. Pýtate sa, čo je alt text? Náš ďalší bod programu.

3. Využívajte alt tagovanie

Už som predsa obrázok pomenoval/a, tak načo potrebujem aj alt tag? Ak ste si položili práve túto otázku, dovoľte, aby sme vám to vysvetlili. Keď sa na obrázok pozriete vy alebo ktokoľvek iný, vidíte čo na ňom je a možno pochopíte aj súvislosť s textom, pri ktorom sa vizuál zobrazuje. Internetové vyhľadávače však takto vycibrenú schopnosť nemajú a potrebujú alternatívny text, vďaka ktorému sú schopné obrázok správne prečítať a zaindexovať.

Alternatívny text navyše nepomáha iba robotom, ale aj ľuďom so zrakovým postihnutím. Vďaka podrobnému popisu obrázka tak budú vedieť, čo sa na ňom nachádza.

4. Jedinečnosťou za lepšími výsledkami

To najlepšie, čo môžete z hľadiska SEO urobiť, je použiť na svojej stránke čo možno najoriginálnejšie obrázky. Ideálne svoje vlastné, ale ak nemáte možnosť fotografovať si ilustračné zábery, pokojne siahnite po niektorej fotobanke. Vyberajte si však obrázky, ktoré nie sú až tak masovo využívané a nenájdete ich na každej druhej webstránke. Vypnite filter „populárne“ a trošku sa medzi obsahom pohrabte, určite nájdete presne to, čo potrebujete. Pomôže napríklad i to, keď si fotografiu ešte dodatočne sami graficky upravíte podľa svojich predstáv. Rešpektujte však autorské práva a najprv sa uistite o tom, že fotografiu smiete na takéto účely použiť.

Žena v klobúku fotografuje prírodu

5. Uistite sa, že obrázky zodpovedajú obsahu textu

Zrejme by bolo zbytočné, keby ste sa v článku venovali problematike zdravého stravovania a výživy, zatiaľ čo by text dopĺňali fotografie z rôznych dovolenkových destinácií. Chápete, kam tým mierime?

Keď už obrázky, tak také, ktoré sa k obsahu kontextovo hodia. Ak píšete o ekonómii, vyberajte si fotky z kancelárskeho prostredia a ak sa venujete napríklad písaniu článkov o plus size móde, voľte obrázky, na ktorých sú ženy plnších kriviek.

6. Vytvorte sitemapu pre obrázky

Sitemapa, teda mapa stránok, pomáha vyhľadávačom v orientácii na vašom webe a pri indexácii obrázkov. Vďaka nej budú fotky z vášho webu jednoduchšie vyhľadateľné aj cez uja Googla. Ide o užitočnú vlastnosť najmä v prípade, že tých obrázkov používate viac. Vtedy vám totiž sitemapa pomôže získať viac organických návštev.

7. Správnym nastavením k trvalej responzibilite

Načítať 850 pixelový obrázok cez počítač alebo notebook je malina. Pánty však zaškrípu práve vtedy, keď sa používatelia rozhodnú navštíviť váš web z mobilu alebo tabletu. Zdĺhavé načítavanie tak veľkého obrázka je stratou času a priestoru, keď aj menšie rozmery toho istého vizuálu by na malej obrazovke vyzerali rovnako dobre. Čo s tým?

Máme pre vás magické riešenie, menom srcset. Je to časť HTML kódu, vďaka ktorému bude vyhľadávač vedieť načítať rôzne prevedenia toho istého obrázka na základe použitého zariadenia.

Ruky mladých ľudí, ktorí držia mobilné telefóny

Nejaká tá hlboká myšlienka na koniec

Gratulujeme, dostali ste sa až k záveru článku, hádam o zopár poznatkov bohatší. Ak ste doteraz zápasili s nedostatkom pozornosti zameranej na váš obsah, skúste sa pri manipuláciami s obrázkami svedomito držať týchto niekoľkých rád. Budete obľúbenejší nielen u čitateľov, ale aj vyhľadávače vás budú mať radšej.

Chcem byť obľúbený u vyhľadávačov