Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

Súhlasim Viac informácií
Záhadne pôsobiaca žena v čiernom klobúku s červeným rúžom na perách, drží v ruke bielu hviezdu

V začiatkoch sociálnych sietí napadlo zrejme málokomu, že sa z doteraz neprebádaného územia časom stane aréna pre gladiátorov. Kým boli totiž ešte v plienkach, pôsobili dojmom pokojného susedstva na predmestí. Miesta, kde sa medzi sebou obyvatelia pravidelne stretávajú a cez víkendy si na dvore grilujú medovo-pikantné rebierka.

Ich používatelia však postupne prichádzali na to, že sa im vlastne otvorila nová brána, smerujúca do propagačného neba. Prípadne priamo do pekla – podľa toho, z ktorého uhla sa na vec pozeráte. Svoju kľúčovú úlohu v tom zohrali aj rastúce čísla registrovaných členov. Biznis profilov začalo pribúdať ako húb po daždi a každý si chcel z online koláča nabrať na tanier čo najviac kúskov.

Ručne a vodovými farbami maľované logo sociálnej siete Instagram

Na tom by nebolo hádam nič čudné, veď zdravá rivalita je vlastne celkom motivujúca. Teda, až kým neprerastie v dej post-apokalyptického filmu. Dobro v ňom bojuje so zlom a od začiatku nie je vôbec jasné, kto má navrch a ako to napokon dopadne. Už mnoho zblúdilých duší podľahlo lákavej predstave rýchlo kvaseného úspechu a prudko stúpajúcich cifier. Bohužiaľ, akosi opomenuli skutočnosť, že pomaly človek zájde omnoho ďalej.

Pravidlá sú na to, aby sa porušovali. Naozaj?

Čo sa však stane, keď sa niekomu čakať jednoducho nechce? Mnohí z vás určite vedia, že cesta k úspechu býva občas tŕnistá a kľukatá. Chce to veľa potu a sĺz, kým sa so svojou spoločnosťou dostanete pod svetlá reflektorov a stagnáciu nahradí spokojný úsmev. Čo v takej chvíli dokáže človeka demotivovať? Keď je nútený držať krok s marketérmi a majiteľmi firiem, ktorí svoj úspech dláždia hľadaním skratiek a spôsobov, ako si celý proces uľahčiť. Čím iným, než podvodmi.

V nedávnom článku na našom blogu sme rozoberali tému tzv. black hat SEO. Tento výraz čierneho klobúka zahŕňa všetky praktiky používané v online svete, ktoré nie sú veľmi fér. Cieľom je dosiahnuť rýchly zisk s minimom vynaloženej námahy. Ak sa práve mračíte, tak oprávnene. Takéto postupy sa netýkajú iba vyhľadávačov, ale aj sociálnych sietí, v tomto prípade práve Instagramu.

Môže za to aj jeho rastúca popularita. V posledných rokoch sa stal používanejším, než jeho starší brat Facebook, čím vzniklo ďalšie miesto pre propagáciu a umiestňovanie reklám. Lenže tak ako na Facebooku, aj na Instagrame sa pravidlá hry začali postupne meniť. Chronologické zoraďovanie príspevkov nahradil princíp zobrazovania obsahu na základe obľúbenosti a toho, o čom si algoritmy myslia, že by ste chceli a mali vidieť. Už to nebolo o tom, že kto prv príde, ten prv melie. A to je, dámy a páni, len malý krôčik k tomu, aby sa začalo hromadne rebelovať a hľadať kľučky.

Instagramové praktiky, ktoré sa nenosia

Za zmienku stoja minimálne tie, ktoré podávajú ruky nielen mazaným hlavám v rôznych firmách, ale aj entitám, ktorým nájom platí obľúbenosť v podobe srdiečok a vystrčených palcov. Hádate správne, reč je o influenceroch.

Niektorí z nich sa totiž na výslnie dostali práve vďaka podvodom, čím sa dostávame k prvému bodu nášho článku – kupovaniu fanúšikov.

TIP: Mysleli ste si doteraz, že je influencer druh exotického ovocia alebo archaizmus pre pomocníka do kuchyne? Zistite o nich viac práve v jednom z našich článkov. Dozviete sa čo sú zač, odkiaľ k nám prišli a aké benefity vám spolupráca s nimi vlastne prinesie.

1. Fanúšikovia z výpredaja

Časy sú ťažké a poctivé získavanie fanúšikov preceňované. Prečo by tento zdĺhavý proces niekto podstupoval, keď si ich môže kúpiť koľko sa mu zachce? Niekoľko stoviek, ba až tisíc. Existuje množstvo stránok, ktoré za (ne)skromnú úhradu poskytnú to, po čom vám srdce piští. Sledovateľov, o ktorých by sa vám za normálnych okolností mohlo iba snívať. Čo na tom, že sú takéto stránky hromadne rušené online autoritami pre porušovanie pravidiel?

Ruky rôznych ľudí vystrčené do vzduchu so zdvihnutými palcami nahor

Odtnite hydre hlavu a pribudnú ďalšie tri. Všetky do jednej sľubujú rýchly nárast unikátnych fanúšikov a vašu večnú slávu. Amen. Už viete, odkiaľ má toľko pseudo influencerov také množstvo obdivovateľov?

Akurát sa weby zabúdajú zmieniť, že sú to všetko prázdne účty, ktorých „unikátnosť“ tkvie akurát v nulovej vierohodnosti. Čudné profilové mená, žiadne fotografie a prakticky neexistujúca aktivita, ktorá vám nijakým spôsobom nezdvihne konverzie. Nehovoriac o tom, že takéto účty sú všetkým, proti čomu bojujú zásady a pravidlá každej sociálnej siete.

2. Sledujem ťa, nesledujem ťa

Premyslený ťah, ako získať množstvo fanúšikov v kratšom časovom horizonte, je vyvolať dojem, že sa o vás dotyční zaujímajú. Vo vašom profile kliknú na modré tlačidlo sledovať a tento postup opakujú pri desiatkach ďalších nič netušiacich obetí. Následne už stačí iba počkať, kto skočí na lep. Či už sa vám stránka páči alebo to urobíte z čistej solidarity a kliknete na „sledovať recipročne“, chytili ste sa.

Primárnym zámerom týchto Instagram účtov je práve sledovanie náhodných ľudí, ktorí im láskavosť v dobrej viere oplatia. Len čo však svojho fanúšika získajú, hromadne všetky follows zrušia a celý proces nechceného náboru sa môže začať odznova. Pri tejto príležitosti vznikli napríklad služby, tzv. Boti, ktorí všetku túto špinavú prácu ochotne odvedú za nich.

Podobnou taktikou je aj náhodné komentovanie a hromadné lajkovanie cudzích fotiek, s cieľom dostať vás na svoj profil a vymámiť prípadný follow.

Takíto výmyselníci pôsobia neúprimne, vypočítavo a s každým podfukom klesá aj ich kredibilita. Podobne ako pri nakupovaní fanúšikov, lepšie čísla na počítadle sú len umelou náhradou skutočnej organiky, pri ktorej môžu o konverziách iba snívať.

3. Organizované skupiny hromadných interakcií

Zrejme teraz neveriacky dvíhate obočie a apelujete na zdravý rozum ľudstva. Žiadna fikcia. Instagram mafia skutočne existuje. Comment pods sú skupiny používateľov, ktorí sa medzi sebou dohodli na vzájomnej podpore. Dôvod? Zmena algoritmov so sebou priniesla aj zhoršenie čísel sledovanosti a majiteľov biznis profilov prepadli obavy o svoju budúcnosť.

Celý princíp funguje jednoducho. Používatelia sa medzi sebou dohodnú a utvoria skupinky, ktoré sa húfne vrhajú na čerstvo zverejnené príspevky niektorého z členov. Lajkujú, komentujú ako diví a to všetko len preto, aby autorovi zvýšili engagement (počet interakcií s príspevkom). Nemusí sa tak brodiť bahnom zapadnutých príspevkov, ktoré vidí na jeho vkus až príliš málo ľudí.

Čierne šachové figúrky zoradené do zväčšujúcich sa skupiniek

4. Ja ti zaplatím a ty všetkým povieš, aký som skvelý

Je príjemné, keď si vašu prácu a snahu všimnú aj ostatní. Napríklad iné stránky, ktoré obľúbené príspevky veľmi rady prezdieľajú vo svojom profile – samozrejme so súhlasom autora a uvedením zdroja. Takýchto účtov je stále dosť a ich zameranie je rôzne. Od cosplay fotografií, až po šikovné kuchárske výtvory, hand made výrobky mamičiek na materskej alebo fotografov amatérov.

A potom online vesmír obývajú takí, ktorí v tomto postupe našli svoju malú, zlatú baňu. Majú tisícky followerov, bohvie či skutočných alebo kúpených, a svoj profil ponúkajú ako reklamný priestor každému, kto je ochotný platiť. A, veru, nie málo. Smutné je to, že veľa nedočkavých a po sláve bažiacich používateľov na ich podmienky ochotne pristúpi. Pretože lepšie je mať všetko teraz a hneď.

Sto (Insta)gramov úspechu, poprosím. So sebou a zabaliť

Instagram sa systematicky a čoraz ráznejšie pokúša s black hat praktikami zatočiť a eliminovať profily podvodníkov na minimum. Prichádza s čoraz sofistikovanejšími algoritmami a je len otázkou času, kedy karma vráti úder aj tým, ktorí si myslia, že im takéto nešportové správanie prejde.

Pamätajte na to, že takýto umelo vybudovaný úspech je veľmi prchavou záležitosťou, z ktorej sa nemusíte vôbec tešiť dlho. Ľudia zvyknú časom zámery podvodníkov prekuknúť a to je len krok k tomu, aby previnilci celkom prišli aj o to málo, čo sa im podarilo nahonobiť.

Pripadá vám Instagram ako sociálna sieť z celkom inej planéty a potrebujete pomôcť s jeho správou? Neváhajte sa nám ozvať, vo Fortuity klobúky nosíme iba v bielej.

Potrebujem pomôcť s Instagramom