Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Žena v okularoch, fúkajúca smerom ku kamere farebné konfety

Niektorí si určite spomínajú na doby, kedy si ľudia prejavovali nevôľu priamo, tvárou v tvár. Chlapi si dali v krčme zopár dobre mierených do držky a ženy sa spolu pol roka nebavili po tom, čo si skočili do vlasov pre nejaký rozmar. Pointou však je, že boli svojim problémom schopní čeliť priamo. Bez hanby či strachu. Podobný scenár by ste dnes hľadali márne a ak, tak len ojedinele. Dôvod? Rozmach sociálnych médií a online komunikácie ako takej.

V čase vyspelých technológií je v móde práve to, keď niekomu vynadáte pred očami celého národa vo verejnej diskusii, na fanúšikovskej stránke konkrétnej firmy alebo v profile súkromných osôb. Kreativite sa medze nekladú. Pravdou je bohužiaľ práve to, že anonymita odkrýva kopec možností ako niekomu jednou vetou znepríjemniť život alebo aspoň pokaziť pekne začatý deň.

Internetový troll píše na smartfóne správu, si škaredá, k fotografii nejakej ženy

V našom predošlom článku sme už síce riešili problém s nepríjemnými komentármi od zákazníkov, no tentoraz tému poženieme ešte ďalej. Na zúbok sa pozrieme práve ľuďom, ktorých online reakcie nemajú s konštruktívnou kritikou vôbec nič spoločné – po našom „hejterom“ (z anglického hater – slangový výraz pre človeka, ktorý hovorí alebo píše nepekné veci a kritizuje úspechy druhých ľudí).

Ich revírom je internet a ich tempo je… nuž, určite viete posúdiť aj sami. Nemajú záujem o žiadnu kompenzáciu nejakej spáchanej krivdy. Majú len kopec voľného času a chuť skritizovať akýkoľvek úspech a aktivitu iných ľudí. Stretli sa už s takými aj na vašej stránke? V tom prípade máme pre vás niekoľko priateľských rád, ako si poradiť s ich smädom po darebáctve.

TIP: Medzičasom sa pozrite aj na článok o tom, aké najväčšie chyby textov sa na weboch robia a prípadne sa ich sami vyvarujte, nech hejterom nedáte dôvod na to, aby sa pustili aj do vás.

Spoznajte svojho hejtera

Takí ľudia neexistujú iba vo filmoch a seriáloch. Trikrát väčší spolužiak z futbalového mužstva sa môže pokojne skrývať v trinásťročnom chalanovi, ktorého po príchode zo školy baví prechádzať internet a nechávať tam škaredé komentáre. Len tak, pre zábavu a preto, že môže.

Výsmech a nemiestne poznámky sú schopné nahlodať každú, i tú menej zraniteľnú dušu. No a predstavte si, že takýchto typov, a im podobných, sa v online priestore nachádza omnoho viac. Už na nich nemusíte natrafiť niekde na ulici, pracovisku alebo školskom dvore. Môžu zaútočiť kedykoľvek sa im zachce, pretože zapnúť počítač a naťukať zopár riadkov je táák jednoduché.

Ako obchodníka, ktorý do svojej práce vkladá snahu a srdce, vás ničím nepodložená nenávisť jednoducho nikdy nenadchne. Stačí si prečítať krátku štipľavú poznámku na sociálnej sieti a hneď nálada klesá aspoň o desať čísel. Nájdu sa aj takí, ktorí v komentároch objavia celý román o tom, aká hrozná ich firma vlastne je a že produkt je totálne na dve veci. True story.

Náš článok však nemá v úmysle nikoho démonizovať, iba vám ním chceme poskytnúť odlišný pohľad na vec a možné riešenie, ako sa s takouto kritikou vysporiadať – alebo ako by sme to urobili na vašom mieste my. Ste pripravení?

Vektorová grafika, kde je nakreslený zamračený tablet. Vedľa neho sedí muž, ktorí do počítača píše škaredé komentáre a z ľavej strany vidno ženu, ktorá negatívne komentáre číta.

Riešte problém súkromne

Online komunikácia je ťažká a málo transparentná najmä v tom, že sa v nej strácajú emócie a ich význam. Oponentovi nevidno do tváre, neviete čítať jeho mimiku, gestá a nemáte možnosť počuť ani intonáciu jeho hlasu. Snaha o vtip alebo priateľský sarkazmus sa odrazí od neviditeľnej bariéry ako gumená loptička a na prvý pohľad nevinné riadky naberajú v hlave recipienta celkom odlišný význam. Áno, niekedy je skutočne problém práve v tom, že nie ste naladení na rovnakej vlne a odoslaná správa sa cestou zmení na verbálnu obludu. Čo však v prípade, keď ide o zámer a recenzie či komentáre sú skutočne len ľadovou sprchou s cieľom zadupať vám ego do zeme len preto, že sa vám darí?

Ak podľa vás naberá konverzácia nepredvídateľný smer a nechcete viesť siahodlhý rozhovor v komentároch pod príspevkami, preberte iniciatívu a skontaktujte oponenta súkromnou správou alebo napríklad e-mailom. Občas budete prekvapení, ako sa mimo pozornosť verejnosti postoj človeka zmení. Aj napriek všetkej tej krivde, snažte sa pôsobiť vyrovnane a jednať diplomaticky. Môže sa stať, že sa váš rozhovor obráti o 180° a vy zistíte, že má dotyčný len naozaj zlé obdobie, povolili mu nervy a vy ste boli na rane. Čo nás vlastne privádza k ďalšiemu bodu o tom, že nie je hejter ako hejter.

Nie všetci sú bezdôvodne zákerní a zlí

Najjednoduchšou cestou, ako sa vysporiadať s celou záležitosťou „zlého bubáka“, je dať mu ľudskú tvár. Za všetkými neprajnými správami a komentármi sa skrývajú ľudia – a tí sú tiež zraniteľní. Niežeby to malo ich činy nejako ospravedlniť, ale každý na stres a tlak okolia reaguje inak. Niekto sa ventiluje v posilňovni s ťažkými váhami, no a niekto si spraví ihrisko z vašej fan page. My sme tieto „milé“ osôbky rozdelili do dvoch základných skupín.

Robí mi to radosť. Áno, bohužiaľ existujú aj tí, ktorých k tomu nevedie nič iné, než anonymizovaná zábava. Nemajú žiadnu konkrétnu podobu, reagujú z falošných profilov bez fotografií a prezentujú sa ako samozvaní králi, ktorí pojedli všetku múdrosť sveta. Nedá sa s nimi rozumne dohodnúť a každá vaša reakcia je len vodou na ich mlyn.

Mám ťažký deň/obdobie. Ani náročný pracovný týždeň alebo rodinné problémy nikoho neoprávňujú k tomu, aby urážal druhých. Berte však do úvahy to, že títo ľudia v danom momente nepremýšľajú triezvo a konajú v chvíľkovom afekte. V mnohých prípadoch ide o jedincov s kopou vlastných problémov, ktoré sa snažia utlmiť práve tým, že napíšu niečo, čo vám zdvihne mandle.

Smutná žena sediaca za laptopom si pretiera unavené oči po tom, čo si prečítala kopu negatívnych komentárov na sociálnej sieti

Stanovte si vlastné pravidlá hry

Veď keď tie komentáre vymažem, akoby sa to ani nestalo, nie?“ No nie, stalo. A okrem vás si to možno všimne asi tucet ďalších ľudí, nevynímajúc človeka, ktorý po jeho napísaní stlačil enter. Naučte sa čeliť svojim strachom a dokážte, že máte niekoho zášť takpovediac v paži. Výnimkou sú reakcie, pri ktorých by sa červenal aj dláždič.

Spíšte pre svoju stránku pravidlá pre používateľov. Jasne nimi stanovíte hranice, ktoré ste ochotní tolerovať. Rieši to tak mnoho stránok a facebookových profilov, ktoré si tak zaistia záložný plán v prípade, že celý problém prerastie do neúnosnej miery. Dajte najavo, že netolerujete žiadne nadávky, rasizmus, sexizmus alebo inú diskrimináciu a všetkých upozornite na to, že v prípade porušenia pravidiel ich príspevky jednoducho zmažete a zablokujete im na stránku prístup.

Neberte si kritiku príliš k srdcu

Ako sme už spomínali, ľudia majú city a zásah na to správne miesto dokáže parádne zabolieť. Slová ublížia niekedy viac ako päste a nie je možné vziať ich späť. Nepotrebujete štós vreckoviek a kilové balenie zmrzliny na to, aby ste zvládli kritiku. Kto nemá neprajníkov, nie je vraj dostatočne úspešný. Tento a kopec ďalších motivačných citátov na vás vychrlí Google, keď do vyhľadávania zadáte výraz hate quotes. Ak vám to pomôže, pokojne si ich bežte prečítať a potom sa k článku vráťte.

Vy ostatní sa medzitým obrňte trpezlivosťou a popremýšľajte nad tým, prečo vás to vlastne tak štve. Nebolo by jednoduchšie zostať nad vecou a venovať radšej energiu ľuďom, ktorí stoja o to, čo robíte? Neprajníci boli aj budú. Ľudstvo je takto nastavené od nepamäti a ako sa tak rozhliadame okolo seba, asi sa to nechystá tak rýchlo zmeniť. Zmeňte teda aspoň vy svoj postoj a pretavte negativizmus do ešte intenzívnejšej snahy dokázať, že sa len tak nevzdáte.

Venujte sa sami sebe

Tento bod je vlastne takým záverečným zhrnutím a bodkou za všetkými radami, ktorými sme vám chceli zdvihnúť náladu. Akákoľvek zlá je kritika internetových hejterov, nech vám to nezabráni v rozvíjaní toho, čo celé mesiace a roky budujete. Vedzte, že máte okolo seba stále množstvo podporovateľov a fanúšikov, ktorí stoja pri vás. Pokračujte v objavovaní, posúvajte sa vpred a investujte energiu do vecí na ktorých vám záleží.

Žena v okularoch, fúkajúca smerom ku kamere farebné konfety

TIP: V prípade, že potrebujete ďalšiu obrannú líniu pri komunikácii na sociálnych sieťach, veľmi radi sa tejto úlohy zhostíme. Stačí napísať a byť s nami online – o to ostatné sa postaráme my.

Potrebujem pomôcť so sociálnymi sieťami