Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Žena s mužom prezerajú webstránku na monitore laptopu, ktorý majú položený na drevenom pracovnom stole obklopenom rastlinami

Webstránku máte hotovú, reklama na Googli je spustená, nezanedbali ste ani SEO, a dokonca máte nejakú tú tisícku sledovateľov na Facebooku. Váš online marketing je nastavený podľa všetkých odporúčaní a pravidiel. Avšak…konverzie neprichádzajú.

Používatelia sa prekliknú na váš web, žiaden predaj alebo objednávka služby sa však nekoná. Kde nastal problém?

Často je v podobnej situácii problémom hneď úvodný bod. Vráťme sa teda späť, priamo k webstránke. Je váš web user friendly?

Ak sa práve pýtate, čo to znamená, odpoveď je jednoduchá. Prejdite si s nami 5 najčastejších dôvodov, prečo návštevníci opúšťajú webstránky bez toho, aby naplnili cieľ, s akým boli vytvorené a veľmi ľahko zistíte, ako na tom váš web je.

Záber na mužské ruky medzi ktorými svieti virtuálne znázornená web stránka, jej rozloženie aj dizajn

Ako dosiahnuť user friendly web s pomocou UX dizajnu

V doslovnom preklade user friendly webstránka znamená, že ide o používateľsky priateľské prostredie. Laicky povedané také, ktoré nekladie návštevníkovi stránky polená pod nohy, ale práve naopak. Snaží sa o to, aby jednoducho, rýchlo, prehľadne a bez menších problémov našiel informáciu, ktorú hľadá.

Ak ste si dosiaľ mysleli, že mať modernú webstránku preplnenú informáciami je základ úspechu, zrejme vás vyvedieme z omylu. V centre vášho záujmu by mal stáť najmä používateľ, vaša cieľová skupina či persóna (viac o persónach v marketingu sme písali tu). Skúste teda na chvíľu zahodiť svoje subjektívne názory o tom, čo sa vám páči a čo je trendy. Prišiel čas pozrieť sa na svoj web očami zákazníka. Tie totiž rozhodujú, či si od vás niečo kúpi, alebo sa pre zaujímavé informácie na váš web opäť niekedy vráti.

Čo je UX dizajn alebo prečo by ste naň mali pri tvorbe webu prihliadať

Použiteľnosť (UX) patrí k prvým a zároveň i posledným veciam, ktoré by ste mali pred spustením svojho webu riešiť. Samozrejme, jej pravidlá môžete zakomponovať aj na hotovej webstránke. Aspoň sa tak na vlastné oči presvedčíte, že ak odstránite svojim zákazníkom prekážky, ktoré im bránia pri pohodlnom a príjemnom online nakupovaní, bude váš web alebo e-shop spĺňať cieľ, s ktorým ste ho vytvorili.

Hnedovlasá žena s úsmevom a tabletom na kolene oceňuje použiteľnosť webovej stránky, ktorá sa jej zobrazuje na displeji tabletu

Hoci nesie použiteľnosť v preklade pojem “dizajn”, nedajte sa zmiasť. Cieľom nie sú moderné weby s nádhernými prezentáciami. Slovko dizajn tentokrát zahŕňa niekoľko faktorov:

  • či je web použiteľný pre návštevníka
  • či je web príjemný
  • či má web premyslenú štruktúru
  • či je web prehľadný
  • či naplnil potreby návštevníka a prípadne ho doslova “pohltil”

Samozrejme o tom, či je webstránka kvalitná, funkčná a plní svoj cieľ, rozhoduje aj množstvo technických parametrov, ako napríklad jej rýchlosť alebo to, či je web responzívny. Čo by však mala spĺňať, aby bola naozaj použiteľná?

Najčastejšie prekážky, ktoré musia zákazníci na webe prekonať

Najlepšiu spätnú väzbu na svoj web získate, ak ho podrobíte testovaniu. Ideálne necháte jeho stránky na počítači, tablete a mobile preklikať niekoho, kto zodpovedá vašej cieľovej skupine. Cenné dáta poskytnú aj údaje z Google Analytics, heatmapy a metriky, ktoré dokážu presne pomenovať miesta, na ktorých návštevník webu stráca záujem.

Ak sa dokážete pozrieť na svoj web objektívne a prekonať predsudky typu “toto sa mi nepáči, tak to tam nechcem”, môžete sa presvedčiť o tom, či máte user friendly web aj vy sami. Mal by totiž spĺňať najmä tieto atribúty:

Pochopiteľná a logická štruktúra

Začnime, povedzme…hneď od začiatku. Homepage – úvodná stránka. Mnoho majiteľov webu na ňu kladie najväčší dôraz. Na web sa však treba pozrieť ako na komplexný celok, ktorý je logicky rozdelený na podstránky podľa obsahu a cieľu, ktorý má web naplniť. Ak má prehľadnú štruktúru a členenie, užívateľ ľahko a rýchlo nájde to, čo hľadá. Ak ste si naopak mysleli, že mu všetko pekne naservírujete na úvodnej stránke, vznikne z toho len neúčelná kopa obsahu bez hlavy a päty, kde sa napokon zákazník stráca.

Homepage napokon často nie je ani landing page – stránka, na ktorú chcete zákazníka prostredníctvom platenej reklamy alebo externého odkazu dostať, aby čo najjednoduchšie našiel to, čo hľadá. Práve z toho dôvodu by ste svoju pozornosť mali zamerať na vytvorenie logickej štruktúry webu s podstránkami, ktoré splnia svoj účel.

Prehľadné menu a navigácia

Prehľadné menu a viditeľná navigácia úzko súvisia so štruktúrou samotného webu. Často sa najmä pri e-shopoch stáva, že zákazník nedokáže v spleti kategórií a podkategórií nájsť to, čo hľadá. Preto web opúšťa a prichádza ku konkurencii, kde je jasné, že slúchadlá k MP3 prehrávaču nájde v kategórii doplnky k MP3 prehrávačom.

Žena s mužom prezerajú webstránku na monitore laptopu, ktorý majú položený na drevenom pracovnom stole obklopenom rastlinami

Zamyslite sa nad tým, ako najčastejšie ľudia informácie hľadajú, prípadne sa inšpirujte na známych e-shopoch. Tie majú menu vytvorené na základe testovania a štatistík z reálnych konverzií. Vymýšľať niečo nové je skôr na škodu a zbytočne sa tak môžete pripraviť o ďalšieho zákazníka, ktorý jednoducho nepochopil váš zmysel pre humor, keď ste slúchadlá ukryli do podkategórie s názvom drobnosti do uší.

Jednoduché a účelné formuláre

Formuláre sú častým dôvodom, prečo ľudia klikajú na tlačidlo späť. V prvom rade sa zamyslite, či informácie vo formulári naozaj od nich potrebujete. Ak áno, minimálne vyselektujte tie najnutnejšie. Požadovať duplicitne údaj o telefónnom a vzápätí mobilnom čísle je už skutočným prežitkom.

Formulár by mal obsahovať jasné pokyny čo treba zadať (prípadne v akom formáte), ktoré polia sú povinné a v ideálnom prípade by mali byť aj okamžite validné. Zákazník tak hneď uvidí, že pole vyplnil správne a nemusí sa vracať k chybne vyplneným alebo vybieleným údajom až po odkliknutí súhlasu. Jednoduchý a prehľadný formulár má mať svoj dizajn (jednotný u všetkých formulárov na vašom webe) a jasne pomenované tlačidlá, z ktorých je zrejmé, čo nastane.

Dobre čitateľný obsah

Na obsah webstránky sa dnes kladú nemalé nároky. Komplexný content marketing na čele s webdizajnérmi a copywritermi stojí a padá na jedinečnom a prínosnom obsahu pre užívateľa. Ten očakáva jednoduché a prehľadné texty, kde sa dozvie bez omáčok hneď v úvode to, čo potrebuje.

Prehľadné odseky textu a nadpisy s výpovednou hodnotou striedajú obrázky, infografiky alebo animácie, ktoré udržia jeho pozornosť. A napokon call to action prvky, vďaka ktorým mu ponúknete možnosť vykonať akciu presne tam, kde by ju očakával. Ak navyše CTA prvky, najčastejšie buttony s výzvou, správne pomenujete a zladíte do jednotného dizajnu, urobili ste pre dosiahnutie konverzie skutočne maximum.

Jednotný a príjemný dizajn

Ten bol spomenutý už niekoľkokrát. Rovnaký dizajn formulárov, veľkosť a farba CTA buttonov či správne a logické rozloženie zaužívaných prvkov sú alfou omegou jednotného a používateľsky príjemného dizajnu. Kto by napríklad hľadal tlačidlo na odhlásenie sa zo svojho konta v ľavom dolnom rohu stránky, keď jednoducho patrí vpravo hore?

Okrem jednotlivých a opakujúcich sa prvkov, je dôležité dbať aj o drobnosti, ktoré úzko súvisia s dobre čitateľnou webstránkou. Správna veľkosť písma (nemala by sa pohybovať pod 14 px na desktope), jeho formát (odporúča sa používať bezpätkové a jednoduché písma) alebo farba (oku lahodiace a vzájomne kombinovateľné farby) a napokon i medzery medzi riadkami dokážu návštevníkovi nerušene odovzdať informáciu, ktorú hľadal. Alebo ho, naopak, navždy odlákať.

Zlaté pravidlá pre user friendly web

UX dizajn a použiteľnosť je jednoducho samostatná kapitola s mnohými detailami, ktoré je potrebné na webstránke zakomponovať a napokon i testovať. Existujú však určité obecné pravidlá, ktorými sa riadiť nie je nikdy na škodu.

  1. Ak niečo môžete zjednodušiť, určite to urobte.
  2. Ak niečo jednoduché funguje, nekomplikujte to.
  3. Neklaďte dizajnové vychytávky nad funkčné riešenia.
  4. Nie všetko, čo je moderné a pekne vyzerá, skutočne aj funguje.
  5. Netvorte weby pre seba, ale pre používateľov.

Zaujíma vás viac alebo by ste radi svoj web podrobili previerke z pohľadu komplexného UX dizajnu? Radi vám vo Fortuity ukážeme, kde sú jeho slabé miesta, ako ho vylepšiť, prípadne vám user friendly web od základov vytvoríme.

Farebný dizajn rozmazaných šmúh
Taký web chcem