Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie na stránke venovanej cookies.

SúhlasimViac informácií
Mužská ruka, ktorá z farebných kartónových výstrižkov skladá vizuál dizajnu webovej stránky

Ak sa pohybujete v online prostredí a máte svoj vlastný web, zrejme vám táto otázka už neraz napadla. Moderné webstránky dnes podliehajú niekoľkým základným kritériám, aby čo najlepšie reagovali na požiadavky návštevníkov a zároveň sa nestrácali v mori vyhľadávania.

Zaujíma vás, ktoré sú to a či ich spĺňa aj tá vaša?


Parametre pre hodnotenie kvality webstránky

Odpoveď na otázku, či je váš web naozaj dobrý, nie je až taká jednoznačná, ako by ste možno očakávali. Skôr, než ju vôbec položíte, treba sa zamyslieť nad dvoma základnými bodmi:

  1. komu túto otázku pokladáte
  2. za akým cieľom ste webstránku vytvárali
Grafika postavičiek, ktoré sa starajú o údržbu webu zobrazeného v otvorenom laptope

Všetko závisí od uhla pohľadu

Inak vám totiž na otázku, či je váš web dobrý, odpovie grafik, inak webdizajnér, programátor, náhodný návštevník, vaša manželka a napokon, úplne inak potenciálny zákazník… Zrejme už správne tušíte, kam tým mierime. Áno, priamo k druhému bodu. A tým je fakt, pre koho a za akým cieľom je webstránka vytvorená. Tak totiž nájdete vašu kľúčovú osobu, ktorej pohľad, dojem a výsledný feedback by vás mal zaujímať.


Myslite o niekoľko krokov vpred

Skôr, než sa pustíte do hodnotenia webu pomocou nasledujúcich kritérií, vráťme sa ešte na okamih o krok späť. Aby ste potom, možno už o niekoľko mesiacov či rokov, pokojne mohli kráčať napred a nie naopak, stáť na mieste.

Vychádzame z predpokladu, že predstavu o svojom online biznise máte zadefinovanú. Predávate niekoľko špecifických produktov na mieru? Alebo máte skutočne rozsiahly katalóg drobností a doplnkov, ktoré budete neustále dopĺňať? Chcete predstaviť svoje stabilné služby? Alebo vytvárať doplnky a informačnú základňu pre potreby svojich klientov?

Presne tieto a mnohé iné otázky sú totiž rozhodujúce, ak ste vo fáze, kedy webstránku ešte len plánujete a hľadáte ideálne riešenie. Niekoľko rád o tom, či sa rozhodnúť pre šablónu, alebo web na mieru, podporený napríklad jedinečným redakčným systémom, nájdete v staršom článku na našom blogu.

Vektorová grafika, znázorňujúca monitor počítača, zasadený do prostredia stavby, kde žeriav dvíha jednotlivé sekcie webu a usporadúva ich do výsledného vzhľadu webovej stránky

5 kritérií, ktoré rozhodujú o kvalite webstránky

1. Obsah, nie rozsah

Content marketing (obsahový marketing) dnes patrí k popredným hodnotiacim prvkom kvality webu. To, či informácie, ktoré návštevník na vašej stránke nájde odpovedajú na jeho otázky, riešia jeho problém alebo uspokoja jeho zvedavosť, je skutočne kľúčové pre ďalšie kroky, ktoré podnikne.

Opúšťa návštevník vaše stránky, pretože nenašiel čo hľadal? Ak vás trápi vysoká miera odchodu z webu, môže byť obsah jedným z bodov úrazu, ktoré musíte akútne vyriešiť. Nedajte sa však zlákať tvrdením, že rozsiahle texty, množstvo informácií a čo najviac podkladov je presne to, čo obsah na vašom webe vylepší. Zamerajte sa na jednoduché a priame texty, ktoré odpovedajú na najčastejšie otázky vašich zákazníkov. Nezabudnite na prehľadné spracovanie v odsekoch a doplnenie obrázkom, ilustráciou, infografikou či gifkom.

NÁŠ TIP: Viac tipov, ako písať dobré texty nájdete v článku Najväčšie chyby textov na webe. Robíte ich aj vy?


2. Rýchlosť je dôležitá

Možno ste to už zažili aj sami. Hľadáte dôležité informácie alebo si len tak vo voľnom čase chcete prečítať blog, ktorý vás môže zaujať. Len tá stránka sa nie a nie načítať… Kávu máte dávno vypitú, po raňajkách sa len tak zaprášilo, ale nič zaujímavé ste sa nedozvedeli. Myslíte, že sa na takéto stránky niekedy v budúcnosti ešte vrátite?

Rýchlosť načítania stránok je naozaj parameter, ktorý by ste mali sledovať na svojom webe priebežne. Pokojne si ju otestujte napríklad aj v tejto chvíli. Bezplatné nástroje ako GTmetrix alebo WebPageTest vám dokonca ponúknu tipy, ako rýchlosť stránky vylepšiť alebo možnosti, ako ju otestovať z rôznych webových prehliadačov. Ideálny výsledok? Ak sa zmestíte pod tri sekundy, ešte nehorí.


3. Responzívny dizajn

Chcete odpovedať na potreby zákazníkov? V tom prípade sa im musíte prispôsobiť. A to najmä vo chvíli, keď zavítajú na vaše stránky z rôznych zariadení, ako je napríklad netbook s menšou obrazovkou, tablet či smartfón. Ak sa webstránka a jej obsah neprispôsobí rozmerom zobrazenia, ťažko sa na nej užívateľovi orientuje. V horšom prípade sú informácie na nej rozhádzané hore-dole a návštevník už o pár sekúnd prechádza k vašej konkurencii, kde ho už čaká krásny a bezproblémový responzívny dizajn.

Grafika rôznych elektronických zariadení na ktorých je vizuálne zobrazená responzívnosť webovej stránky

Otestujte váš web a jeho zobrazenie z rôznych zariadení. Možno práve tu je motyka zakopaná, keď si neviete vysvetliť, prečo ľudia opúšťajú vaše stránky aj napriek stovkám eur, ktoré mesačne obetujete na reklamu a kampane.


4. User friendly webstránka

Doslova užívateľsky priateľský web. Máte taký? Hlavné parametre, ktoré by ste mali sledovať sú najmä prehľadný a oku lahodiaci dizajn, obsah, ktorý odpovedá na potreby návštevníka, rýchle načítanie stránok, zrozumiteľná navigácia menu, vhodne umiestnené call to action prvky a ešte hŕstka podobných.

Viac o tom, ako váš web pôsobí na návštevníkov a ktoré konkrétne prvky by ste mali vylepšiť či dokonca odstrániť vám napovie UX a UI dizajnér alebo agentúra, ktorá sa použiteľnosťou zaoberá.


5. Nesmrteľná optimalizácia

O SEO ste už zrejme niečo málo počuli. I keď sa objavili názory, že optimalizácia pre vyhľadávače zrejme až takú váhu pre umiestnenie na popredných priečkach Googlu nemá, ich opodstatnenie sa nepotvrdilo. Pravdou je, že webstránky, ktoré sú optimalizované dosahujú v organickom (neplatenom) vyhľadávaní lepšie výsledky ako tie, pri tvorbe ktorých sa na SEO úplne zabudlo.

On-page aj off-page nástroje optimalizácie dokážu v priebehu času povýšiť vašu webstránku na viditeľnejšie miesto vo výsledkoch vyhľadávania na Googli bez toho, aby ste museli vsádzať len na platené kampane. A to je v časoch reklamnej slepoty príjemný bonus, nemyslíte?

Ako dopadol minitest vašej webstránky?

Natrafili ste na body, v ktorých váš web nespĺňa až tak do bodky všetky parametre posudzujúce jeho kvalitu? Alebo ste sa stratili kdesi v polovici s myšlienkou, že toto by ste predsa len radšej nechali na niekoho, kto tomu rozumie lepšie?

V každom prípade, vo FORTUITY sme tu pre vás, aby sme vám napríklad na základe nezávislého auditu presne ukázali, ktoré kroky možno na vašej webstránke vylepšiť.

Mužská ruka, ktorá z farebných kartónových výstrižkov skladá vizuál dizajnu webovej stránky


Kontaktujte nás